Bruna flytningar?
16.06.2014
Hej! Min mens tog just slut, men nu har jag bruna flytningar! (tror jag) kan man ha det? Jag har aldrig haft det förr... Nirvana

Ungdomsinformatören Liselott svarar
19.06.2014
Hej!
Kommer det ännu bruna flytningar? Se, det är rätt vanligt att när mensen börjar vara över, att det ändå finns en och annan droppe blod kvar som ska ut så där som eftersläntrare. Men eftersom det blodet varit i kontakt med syre i luften blir det brunt, och eftersom flytningarna bland annat har till uppgift att rensa ut resterna av mensen, så är blodet blandade i flytningarna. Absolut inget farligt alltså. Vissa kan också få en och annan droppe blod (som oftast hinner bli brunt innan det hinner ner i trosan) under ägglossningen, som en liten mellanblödning. Speciellt i början, när man rätt nyligen börjat få mens, så är mensen i regel ofta oregelbunden och har någon liten mellanblödning eller droppblödning någon gång, innan den blir det som kommer att vara "normalt" för en själv. Såvida du inte skadat dig, såvida flytningarna inte luktar starkt illa och såvida du inte har andra besvär, som kliande eller väldigt rött och irriterat i underlivet, så är det lugnt.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av barnmorskornas tidigare svar)