bruna flytningar
01.10.2014
hej!
jag är en livrädd 14 åring som fick min andra mens för ungefär tre veckor sen men nu har jag börjat få någon sorts brun flytning eller vad är det? tacksam för svar.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.10.2014
Hej.
Det kan vara både skrämmande och spännande då man får sin mens, och det är vanligt att man analyserar allting väldigt noga. Men precis som du har hört tidigare så kan mensen vara väldigt oregelbunden i början och man kan få mellanblödningar utan att det betyder att någonting är fel.
Var inte orolig. Det är helt normalt. Jag tycker att du skall följa med och se vad som händer de närmaste månaderna. Försök att anteckna i en kalender när du har mens och när du har mellanblödningar så att du kan hålla koll på hur ofta den kommer. Om mellanblödningarna fortsätter ännu efter ett par månader så kan du gå till din skolhälsovårdare och tala med hen om saken. Hälsovårdare är vana vid att svara på frågor om mens och hon kan boka en tid till en läkare åt dig om det skulle behövas. Men det tror jag alltså inte att det gör, utan jag tror att dethär är helt normalt och ingenting att fundera över.
Kramar
Tessi