Det finns gånger det suger att va tjej
10.11.2013
Hej Decibel!
Alltid när jag har lite privata frågor på hjärtat så vänder jag mig till er, för oftast sitter ni med bra lösningar på problemen.
Den här gången är jag halvt orolig över och halvt irriterad på mitt problem. Det är så att min mens brukar komma med sisådär 30 dagars mellanrum. Sist den kom var 6 oktober och nu är det redan 10 november men jag har inte sett till någon mens ännu... Jag har inte känt nn riktig mensvärk, utan den här gången har jag haft ömma ljumskar (som jag trodde var träningsvärk till en början), den vänstra mer än den högra. Det har inte gjort sådär jätteont, men den lilla smärta som jag känt har krypit upp mot nedre magen på vänstra sidan. Smått hypokondriker som jag är så gör jag alltid misstaget att googla mina besvär... Den här gången självdiagnostiserade jag mig med äggstocksinflammation. Jag har nämligen också haft liite gula flytningar. Snälla säg om detta tyder på någonting jag borde kolla upp? Har aldrig kollat upp nånting sånt här hos läkare, har inte ens gått och bett om p-piller någon gång.
Sen är det också så att jag hade räknat med att få min mens nu innan jag åker på semesterresa till varmare breddgrader i slutet av månaden. Jag vill ju inte tänka på att inte läcka hela tiden. Hur gör jag då, är jag för sent ute?
Åh, vad jag hatar att va tjej ibland...
K

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
15.11.2013
Hej K!
Jaaa-a du, ibland är det jobbigt att vara tjej! Till exempel när det gäller den frögrömmade mensen. Men vi ska göra vårt bästa för att än en gång hitta bra lösningar åt dig :) Och så hoppas vi att mensen ändå redan hunnit komma, att allt är normalt och att värken i ljumskarna är ett minne blott!
Det här med att det värkte i ljumskarna låter faktiskt mer som träningsvärk än som äggstocksinflammation. OM det skulle vara äggstocksinflammation så borde du vid det här laget, tycker vi,  ligga och vrida dig i feber och plågor eller redan varit via läkare och fått antibiotika. För sådant brukar bli värre och inte ligga och mola på i evigheter. Men helt säkra kan ingen vara utan att tex mäta ditt infektionsvärde osv. Men har du ingen värk där alls nu, så ska inte hypokondrikern i dig få ett hysteriskt anfall utan då ska du försöka lita på att det var något tillfälligt som gick om.
Detsamma gäller tillfälligt försenad mens. Det behöver inte heller alls vara något förfärligt, utan det är rätt vanligt att mensen plötsligt förändras, tex kommer senare än den borde, är längre eller kortare, annan färg osv. Då beror det oftast på att hormonerna i kroppen helt av naturliga saker förändrats - kanske utvecklats lite ännu även om du börjar vara i slutskedet av puberteten. När hormonerna förändras, eller påverkas av "yttre" faktorer som stress, så förändras oftast också mensen, antingen för en eller ett par menscykler eller så är den annorlunda från och med nu. Om du tex haft stressigt, så kan de förskjutas helt av sig själv och kommer förhoppningsvis igång normalt sedan när världen är lugn igen. Ta och följ med mensen några månader framöver, skriv upp i kalendern när den kommit och hurudan den är. Kanske ser du en ny rytm på menscykeln.
Och lyckans dig som får fara till värmen. Att ha mens då är dock absolut inget hinder för att njuta av sol och bad tack vre den brillianta uppfinningen menskoppen! Med menskopp kan du tryggt simma, eftersom den håller mycket mer tätt och är mer hygienisk än tampong (som man MÅSTE byta när man kommer upp ur vattnet eftersom den ju också suger i sig pool-/havsvatten). Den hålls på plats i slidan av både vakuumet och bäckenbottenmusklerna och blöder du inte mycket behöver du inte tömma den med mer än 12 timmars mellanrum - och kan alltså bra sova med den. En menskopp hittar du på närmsta apotek eller eko-shopp (även på nätet, men kanske för lång leveranstid) för en sisådär 35 euro. Och menskoppen håller i upp till 10 år, så det är verkligen ekonomiskt och ekologiskt. Läs mer om menskoppen på vår sida om den.
Ha en skön semester, hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna