fbgf
27.12.2013
hej! det är så här att min mens har först och främst aldrig varit "periodisk" och jag har haft mens sen slutet av 5an och går nu i 9an. förr så skrev jag aldrig upp eller orkade komma ihåg när jag hade mensvecka men nu senare har jag försökt minnas. det är så att det oftast bara är varannan gång det egentligen kommer blod! är det normalt?! jag brukar nog ha ont i magen varenda gång men varannan gång kommer det som bara typ flytningar. need some answers thannk juu :) fgfgfhg

Ungdomsinformatören Sanna svarar
30.12.2013
Hej, det är lite svårt att säga nu vad det beror på att du tycker att du har ordentlig mens bara varannan gång. Det är ganska vanligt att man i början och i slutet av mensen har mera som brunt eftersom det kommer så lite blod att det i kontakt med syret i luften blir brunt och inte rött. Det kan ju bero på att du varannan gång har mindre mens och att det då blir mera som en brun flytning. Men utan att jag nu vill skrämma upp dig på något sätt kan det ju också bero på någon könssjukdom, ifall du haft någon form av samlag, munsex, smek eller liknande med en annan person. Det kan också vara tecken på slidkatarr. För att du ska få detta på klart och inte behöva gå omkring och fundera över det så rekommenderar jag att du bokar in dig till skolhälsovårdaren för en kontroll. Du skriver inte om du äter p-piller men det skulle också kunna vara en orsak. Beställ en tid genast när skolan börjar, eller så kan du ju försöka få en tid till din egen Hvc nu ännu under lovet.
Jag tror inte att det är något farligt, du skulle nog haft mera besvär och ont isåfall, men kolla upp det så vet du sen :)
Hälsar ungdomsinformatören Sanna