Förändrad mens
16.09.2023
Hej!
Min mens har förändrats en del senaste tiden. Har alltid haft mest mens de två första dagarna och mensvärken börjat den första dagen. Nu senaste månaderna har jag haft väldigt lite mens de två första dagarna och tredje dagen mer. Mensvärken börjar nu på den tre dagen. Endast väldigt väldigt lite mensvärk den andra dagen. Min mens har en gång hoppats över någon månad sen utan anledning. Upplever också att min mens är lite kortare än normal (förut 7-8 dagar och nu 5 dagar). Också längden på cyklarna är längre, ca 10-15 dagar. Så min mens har varit ”sen” med många dagar senaste tiden.
Varför kan min mens ha förändrats så plötsligt? Slutade med p-piller över ett år sedan så borde inte va p.g.a. det. Min mens var normal direkt jag slutade med p-pillren, och normal i över ett halvår efter det. Men nu plötsligt har den ändrats.
Jag misstänker från förut att jag kan ha endometrios för har alltid haft mycket mensvärk. Brukar också ha värre mensvärk varannan månad då jag spyr, börjar darra och domningar i armar och ben och är nära på att svimma. Kanske kroppens respond på smärtan och jag får panik och chock. Brukar bara hända den först dagen av mens varannan månad. Väldigt konstigt att det är varannan månad och inte varje.
Är detta normalt? Borde jag kolla upp detta hos läkare? Finns det någon vanlig förklaring eller kan det finnas något fysiskt fel på mig? Isåfall vad?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.09.2023
Hej,
Du skriver att din mens har förändrats under den senaste tiden och du undrar vad det beror på. Jag tycker att det är bra om man använder t.ex. en mens-app på telefonen eller att man antecknar någonstans hur mensen beter sig, så är det lättare att se mönster i det. Precis som du skriver så är det i sig inte alls ovanligt att mensen ändrar med tiden och det beror helt enkelt på att din kropp utvecklas hela tiden. Trots att du inte längre är i puberteten så innebär det inte att mensen alltid skulle fortsätta på samma sätt utan den kan ändras även senare under livet eftersom hormonerna i kroppen hela tiden påverkas av allting vi gör.
Men med tanke på att du skriver att din mens varannan månad är ganska brutal, och att du då spyr och påverkas mycket av den så tycker jag att det skulle vara bra om du belv undersökt av en gynekolog. Du skriver att du själv misstänker att du kan ha endometrios och om det skulle vara sant så är det bra om en läkare undersöker dig så att du kan få det konstaterat och ni kan diskutera vad det innebär för dig. I sig behöver det inte nödvändigtvis innebära några förändringar men vid behov kan läkaren t.ex. skriva ut mer fungerande värkmediciner eller p-piller som kan hjälpa mot besvären.
Hur mensen fungerar, d.v.s. när man blöder som mest och när värken är som värst beror på när de olika hormonerna sätter igång processerna i kroppen. Det är alltså dina hormoner som berättar för kroppen när den skall stöta ut den gamla slemhinnan. Så i sig är det inte någonting som är "fel" att du just nu blöder mer på den tredje dagen istället för den första, det är bara annorlunda jämfört med hur det har varit tidigare. Men för att kolla upp om det eventuellt kan vara så att du har endometrios så tycker jag att du skall boka en tid till gynekolog, så börja med att ringa till preventivrågivningen så tar de tag i saken.
Kram,
Tessi