Förvirrad
03.01.2014
Hej! Jag har haft min mens i ett år nu men har inte vågat pröva att använda tampong. När jag testade en gång att stoppa in den kollade jag i en spegel och såg att det var någonting som var i vägen som hade ett hål i sig tror jag. Jag fattar inte vart man ska trycka in den, i det hålet eller någon annan stans?! Skulle vara supersnällt med ett svar eftersom jag ska åka utomlands snart!

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
09.01.2014
Hej!
Ingen fara, de flesta tjejer har lite problem med tampongen i början - de brukar bara inte tala om det för att inte folk ska tro att de är oerfarna, okunniga och omogna ;) Istället kämpar de på i tysthet, gråter bittra tårar för att de tror att de är "för trånga" eller missbildade, när det skulle ha gått så mycket smidigare och snabbare ifall de hade vågat fråga någon.
Jo, det låter nog som att du försökt stoppa in den i rätt hål. Slidmynningen finns ungefär mitt emellan klitoris och analöppningen, typ rakt under dig. Slidan bildar en kanal uppåt och snett bakåt fram till livmodermunnen och livmodern. Är man inte sexuellt upphetsad (kåt) så är den oftast ganska torr och trång. Försök att känna efter med fingrarna först och använd gärna en spegel så att du vet hur du ser ut. Men ett par centimeter upp i slidan har tjejer ett ringformat slemhinneveck med ett hål i mitten och det kallas slidkransen. Förr talade man om mödomshinnan, men det är alltså ingen hinna. För vissa tjejer märks den knappast alls, för andra är hålet litet och kransen spänd. Egentligen så försvinner slidkransen inte förrän under förlossningen när man föder barn, men det brukar sägas att den "försvinner" när man har vaginalt sex fösta gången, även om det inte riktigt funkar så. Man slipper nog förbi den med både fingrar, tampong, dildo osv också.
Ju mer avslappnad man är när man försöker pressa något förbi slidkransen och in i slidan, desto bättre brukar det gå. Det kan vara lite knepigt att verkligen slappna av i bäckenbottenmusklerna (musklerna som håller om slidan, tarmen, urinblåsan osv) och spänner man sig omedvetet så spänns även kanalen där tex tampongen ska in. Då kan det göra ont och till och med blöda lite, men det här händer tex mindre än hälften av alla tjejer när de har sex första gången. Att slappna av är a och o när det gäller att föra in en tampong, men ska man föra in en snopp/finger/dildo osv så ska man nog vara sexuellt upphetsad. Då blir slidan - och slidkransen - mera töjbar, hal, fuktig och svullen, så ska man tex ha sex lönar sig ett långt, hett förspel sig verkligen.
När det gäller tamponger så kan man pröva att stå/sitta/ligga i olika ställningar de första gångerna. Man kan tex sitta på WC-stolen och föra in den så, man kan stå med båda knäna lite böjda, man kan stå med ett ben upp på WC-stolen eller man kan ligga på sidan och lyfta upp det övre benet i luften. Huvudsaken är alltså att man slappnar av i hela nedre delen av kroppen (inte benen) och alltså främst i musklerna runt slidan. Igen, vet du inte om du spänner dig så öva först genom att föra in ett finger när du är kåt och försök att knipa om fingret. Man kan också börja med de minsta storlekarnas tamponger eller med sådana sorter som man för in med en hylsa (Tampax mfl, se tex här), vissa klickar till och med en klick oparfymerad bassalva eller vaselin på toppen av tampongen.
När tampongen sitter rätt så ska den inte kännas alls när du rör dig, sitter eller står. Känns den, så betyder det att den inte förts tillräckligt långt upp i slidan, så att den istället skaver mot muskelväggen. Då kan du peta in den lite till med fingret eller pröva med en ny. Det lilla snöret ska hänga ner ur slidan, man kan tex lägga det mellan innerlåret och ena blygdläppen om man vill.
Känns det ändå stört omöjligt, så skit i det. Man måste inte använda tampong. Inte är den speciellt snäll mot kroppen heller, eftersom den suger i sig fukt ur slidans slemhinnor, vilket kan ge svampinfektion eller fungera som grogrund åt bakterier. Kanske kan du pröva senare någon gång - kanske passar menskopp dig bättre. Det är inte meningen att man ska ha en massa besvär av sin mens, målet är nog att så nätt och behändigt som möjligt kunna leva med den.
Fråga mera bara ifall det var något mer du undrade :)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna