frågor om mens..
24.02.2014
Kan man ha sjukt i underlivet när man har mens??
Kan man ha sex när man har mens?
Kan man bli gravid när man har mens?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.03.2014
Hej!
Vad bra att du kollar upp de här sakerna! Kanske du har sett att vi har infosidor om Mensen också - kolla gärna dem sedan, man kan alltid lära sig något nytt :)
Nja, njo, nog kan man ha det, även om det såklart är vanligare att man har ont i nedre delen av magen eller i korsryggen. Lite ömmare kanske man kan bli i själva underlivet, kanske lite svullen, men det hör inte direkt till de mest kända mens-symptomen. Beror också lite på hurudant ont? Man kan ju tex ha torkat lite dåligt (det är ju alltid extra fuktigt då), så att fukt stannar kvar på de områden där som är hud (inte täckt av rosa slemhinna alltså, som mellan blygdläpparna menar jag), och då kan det bli lite rött och irriterat och svida där. Mot det hjälper att torka torrt och smörja med tex Bepanthen. Alternativt kanske man kan ha lite ont i själva slidan om man använt tampong. Tampongen suger också upp fukt ur slemhinnorna, inte bara blodet, och torra slemhinnor kan irritera, svida och göra ont.
Jo, man kan nog ha sex fastän man har mens. Om varken man själv eller partnern har obehag av blodet, så är det nog bara att tuta och köra. Det är kanske lite "torrare" i slidan om man haft in en tampong före man har sex, men annars borde det inte kännas på något annorlunda sex. Kanske eventuellt lite känsligare slemhinnor i slidan, som sagt, men det är inte alls förbjudet att ha sex under mensen. En handduk under bara, eller varför inte sex i duschen. Skippa dock inte kondomen (ifall man inte använder något annat preventivmedel), eftersom det dels finns en pytterisk för graviditet i alla fall (se nedan) och dels för att under mensen så är livmodermunnen lite öppen för att mensblodet ska kunna rinna ut. Det gör att man är en smula mera känslig för infektioner just då, så lite extra noga med hygienen är det nog bra att vara då - och tex skydda lite extra med kondom.
MEN det är alltså inte 100% säkert att man inte blir gravid ens under mensen, eftersom det faktiskt kan vara en mellanblödning i värsta fall. Tex en mellanblödning runt ägglossningen. Men sannolikheten för det är nog ändå väldigt liten. Däremot är risken större att spermierna ska leva så länge att ägglossningen hinner komma. En riktigt livskraftig spermie påstås kunna leva upp till 7 dygn i slidan, och alla tjejer har ju inte ägglossning mitt emellan menserna heller. Vissa kan ha på typ dag 9 från förra mensens första dag, andra på dag 20 (alltså närmare nästa mens), det är bara medeltalet som säger dag 14 efter förra mensen. Så det finns alltså en liten risk ändå för graviditet, även om det hör till de absoluta undantagen. Kondom på, alltså! :)
Fråga mera bara ifall det är något mer du undrar!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott