Gravid?
02.07.2014
Hej! Jag och min kille hade oskyddat sex av misstag på midsommar. Jag tog ett dagen efter piller dagen efter, men jag är rädd att jag ska vara gravid ändå eftersom att jag tror att jag hade ägglossning samma dag eller dagarna runt om, är chansen stor att jag är gravid??

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
07.07.2014
Hej!
Det är tyvärr alltid omöjligt att säga hur stor risken att man blivit gravid är, eftersom inte heller akut-p-piller är 100% säkra. Tar man dem inom ett dygn efter det oskyddade samlaget, så borde de ha 95%:s chans att skydda mot graviditet, efter två dygn bara 85% och efter tre dygn lönar det sig inte längre att ta dem. Har olyckan varit framme innan dess (ett ägg har befruktats och kan fastna i livmodern för att börja växa), så har den - de är ju inga abort-piller. Risken att bli gravid är nog husomhelst betydligt lägre än utan akut-p-piller hursomhelst.
Efter att man tagit akut-p-piller ska man enligt bruksanvisningen ta ett graviditetstest tre veckor efter för att kolla ifall de hade verkan, så för din del borde det ju kunna ske den här helgen. Att ta tidigare är inte riktigt tillförlitligt, eftersom det kan hända att mängden speciella graviditetshormonen i urinen inte hunnit bli tillräckligt hög innan dess, så att det visar falskt negativt. Det är inte så vanligt, men det händer. Vanligtvis borde man ta graviditetstest först när mensen varit försenad i 7-10 dagar, men eftersom akut-p-iller ofta stökar till menscykeln (och att ha en tömningsblödning är också vanligt) så räknar man med 3 veckor efteråt för akut-p-piller.
Om du mot förmodan skulle vara gravid, så är det kommunens mödrarådgivning eller preventivrådgivning du tar kontakt med, oavsett vad du väljer att göra.
Så tyvärr kan vi inte hjälpa så mycket mer än att önska dig tålamod och lugn att orka vänta till helgen och testa då. Vi håller tummarna att testet ska visa det du vill att det ska visa!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster-sommarjobbaren Angelica