Gravid
01.04.2014
Hej! Glömde ta mitt sista e piller på fredag eftersom var hos min kille då övernatten, men tog det dock på lördag dag då jag kom hem. På söndag natt hade vi då oskyddat sex och han kom in i mig, min mens borde börja idag eller imorgon men är endå rädd att jag är gravid så borde jag gå och köpa dagen efter piller för säkerhets skull? Eller blir allt helt upp och ner med min mens av det? Snälla behöver hjälp!

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
01.04.2014
Hej!
Mjaa, njäää, vi skulle nog tippa på att du är skyddad i alla fall. Dels för att det redan finns en hel del hormoner i systemet, men framförallt för att det var sista pillret i kartan före menspausen. Skulle det ha varit ett mitt i kartan skulle sannolikheten att det inte hindrade ägglossning den här månaden ha varit större. Men nu är sannolikheten att det redan hindrat dig från att ha ägglossning under den här menscykeln nog redan så jättestor att du nog är väldigt säker nu. Vore vi du skulle vi inte ta akut-p-piller, eftersom det precis som du säger troligen skulle rådda till både mens och hormonbalans och eftersom sannolikheten alltså är så yttepyttesupermininmal att du alls haft ägglossning den här månaden. Kommer mensen så kan du vara lugn. Kommer den inte så väntar du en vecka och tar graviditetstest. Men som sagt, vi tror nog att den kommer - kanske den redan hunnit komma idag?
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena
PS! Ja just ja, kanske du inte ens var mer än 12 timmar sen med att ta dagens p-piller, då är du defintivit på den säkra sidan :)