Gravid trots skydd?
18.02.2015
Hej! Jag undrar om jag kan vara gravid, trots att jag och min pojkvän alltid använt kondom? Den har aldrig spruckit, för det skulle vi ha märkt. Orsaken till varför jag börjat oroa mig är pga. att det idag är 40 dagar sedan senaste mensens första dag. Så lång tid har det aldrig någonsin gått förut, och då har jag haft mens i 6 år. Dessutom är jag kissnödig mycket oftare än vanligt, plus att jag är såå mycket kåtare och våtare än vanligt. Alla dessa tecken tyder på en graviditet? Kan ännu tillägga att den senaste mensen kom cirka en vecka fortare än vanligt. Så min fråga är: kan det ha varit ett litet hål på någon kondom så att vi inte märkt det, eller spricker de alltid? För det skulle vara den absolut ända logiska förklaringen om jag skulle vara gravid! Och tycker ni jag borde vara orolig?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.02.2015
Hej.
Jag tror inte att du behöver vara orolig. I de allra flesta fall märker man nog om det går hål på kondomen eftersom de då brukar spricka. Rent teoretiskt kanske det skulle vara möjligt att kondomen skulle få bara ett pyttelitet hål, men sannolikheten är minimal. Och så länge den används på rätt sätt är kondomen ett alldeles bra skydd - som nog går att lita på.
Det är inte ovanligt att mensen är oregelbunden - även om man har haft mens i 6 år. Nästan alla kvinnor har oregelbunden mens nån gång och det betyder inte att någonting är fel - kroppen är helt enkelt inte en maskin och därför kan den ibland fungera på annat sätt än den gjort förut.
Att vara kissnödigare och kåtare än vanligt kan precis som du säger förekomma under en graviditet, men de brukar sällan vara de första symtomen. Jag tror nog att du kan vara lugn, men om ingen mens har synats till ännu heller så kan du ju testa dig - ifall att du skulle vara gravid så skulle det definitivt synas redan.
Ta det lugnt och andas!
Kram
Tessi