grov magvärk
11.07.2023
Hej, jag är en tjej som har lite magproblem. får ibland perioder då jag får en sån extrem värk i magen så jag inte kan stå eller sitta upp, det är så extremt så jag ligger hela dagarna långa. rädd tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.07.2023
Hej,
Det är nog väldigt svårt att bara på basen av det du skriver veta vad din värk beror på. Magvärk kan bero på väldigt många olika saker, allt från vad man har ätit till mensvärk till eventuella sjukdomar. Det du kan göra själv (vilket jag förstår att naturligtvis inte tröstar dig medan det gör ont - men likväl är viktigt) är att anteckna vilka dagar du har mens, vilka dagar du har väldigt ont och vad du har ätit de dagarna. Om man inte skriver upp det någonstans kan det vara svårt att minnas från en månad till en annan precis vad man gjorde just den dagen, men på sikt kan man lättare se samband. T.ex. om det alltid sammanfaller med att du har mens så kan de kanske bero på mensen - men det kan också bero på någonting annat som du brukar gra de dagar du har mens (t.ex. att du alltid vid mensen äter en viss mat som du kan vara överkänslig för eller tar en värkmedicin som du reagerar illa på.) Andra saker som kan inverka är hur din mage fungerar i övrigt, har du förstoppning eller diarré osv osv.
Det är förstås bara du själv som vet exakt hur ont du har, men min åsikt är den att om smärtan är så kraftig att vanliga receptfria mediciner inte hjälper så då skall du vända dig till en läkare. Det betyder sannolikt inte att det är någonting allvarligt som är fel men det finns anledning att kolla upp vad det är och läkaren kan skriva ut mediciner som är mer verksamma mot just den typen av smärta.
Jag vet att det är lätt för mig att säga men du behöver inte vara rädd för att gå till läkaren. Läkare finns till för att hjälpa, och om du har så ont att du bara kan ligga stilla så behöver man nog kolla upp vad som orsakar det trots att det antagligen inte är någonting allvarligt.
Kram,
Tessi