Haft mens i 20 dagar
04.02.2015
Hej!
Jag har tagit p-piller i en månad nu, och jag har haft mens i snart 20 dagar, det är så irriterande. Men bara undrar om det kan bli så för vissa och jag bara ska fortsätta ta dem o vänta tills mensen slutar eller om jag ska byta p-piller?

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
05.02.2015
Hej! Tyvärr skulle jag nog råda dej till att hålla ut - ifall du inte blöder jättemycket. Ifall du blöder jättemycket och nu är på 3. veckan råder jag dej till att vända dej till barnmorskan/läkaren som skrev ut p-pillerna. Du behöver kolla upp ditt hemoglobin och fundera åtgärder.
Du berättar inte vilken p-piller sort du använder vilket gör att jag inte kan ge dej exakt statik på hur vanligt extra blödningar är. Du kan läsa på bipack-sedeln (pappret som fanns med i förpackningen) uppgifter om det här. Men rent allmänt är extra blödningar rätt vanliga när man börjat med p-piller. Ofta vet man egentligen först efter 3 månader om preparatet passar eller inte - då kroppen har vant sig vid hormonhalterna.
Du kan läsa mera om p-pillers biverkningar här.
Lycka till!    Med vänlig hälsning,   Annika   barnmorska - hälsovårdare