Hålla koll på mensen
08.01.2014
Hej! Visserligen har jag haft mens i flera år nu, men jag ha dessvärre fortfarande inte fått greppet om HUR man håller koll på den. Alltså vilken dag, hur många dagar emellan, hur man "sätter en röd prick i kalendern", osv.
Tack på förhand!

Ungdomsinformatören Lena svarar
14.01.2014
Hej!
Menscykeln räknas från första dagen i en mens till första dagen i nästa mens. Så första dagen du har mens, är dag 1 i din menscykel. När du får din nästa mens så är det en ny dag 1. Det betyder, att om du får mensen dagen efter dag 30, så har du 30 dagars menscykel. När du prickar i kalendern när din mens börjar, så kan du bläddra framåt 31 dagar för att se vilken dag är dag 1 då din nästa mens borde komma.
Menscykeln brukar i medeltal vara ungefär 28 dagar från mensens första dag, men det kan kasta till och med 10 dagar åt båda hållen.
Det är också vanligt att man har oregelbunden mens, speciellt under första året man har mens, och då kan man ju självklart inte räkna ut när mensen skall komma. Det är ändå bra att pricka i kalendern när mensen börjar och slutar, för att ha lite koll på det hela. Oftast brukar mensen bli regelbunden efter en tid.
Hälsar ungdomsinformatören Lena