Hatar mens...
28.03.2014
Jag hatar mens. Riktigt på riktigt. Jag hatar bindor, jag hatar att känna mig ofräsch och jag hatar allt med den här jävla mensen. Varför måste vi tjejer ha mens? Mig

Ungdomsinformatören Sanna svarar
03.04.2014
Hej, tjaaaa varför måste vi tjejer ha mens....Det har nog kvinnor och flickor i alla tider frågat sig mellan varven :)
Du har ju fått en jätte fin kommentar till din fråga, jag håller helt med där. Det skulle inte vara så kul att vara kille alla gånger heller ;) Nu vet jag ju inte om du testat andra mensskydd förutom bindor, men det finns ju tamponger och menskopp, du kan läsa mera om dem HÄR.Man känner sig ofta lite ofräsch då man har mens, det är ännu viktigare än annars att man duschar och byter underkläder och såklart att man inte går med samma binda/tampong hela dagen. Menskoppen är sån att man sätter in den på morgonen och så tömmer man den sen på kvällen, så det är ju ett rätt smidigt mensskydd. Jag tror ju inte att det finns någon tjej eller kvinna som tycker det är kul att få mens, men man har ju inget val. De flesta vill ju nog ändå skaffa barn någon gång i livet och då måste man ha ägglossning och mens för att kunna bli mamma. Om du har mycket mensvärk kan du få recept på värkmedicin av skolhälsovårdaren. Det kan också hjälpa att bädda ner sig under täcket eller en filt och mysa framför tv eller med en jätte bra bok. Många blir super snåla på choklad då de har mesn och det kan ha en helt logisk förklaring, Det finns ett ämne i choklad som gör att blodet koagulerar bättre, så det är inte bara tillåtet utan nästan måsta på att äta choklad när man har mens :D Det är ju inte så illa. Jag brukar försöka unna mig lite extra kul och roligt när jag har mens, en ny tidning i butiken, eller en stor påse lösgodis, kanske hyra en film och ritigt mysa i soffan. Man kunde ju ordna sk. "Mens-hippor" med några kompisar, (det ska ju vara bra kompisar) att alltid då någon i gruppen har mens så firar man med tex en bra film, eller mat&prat kväll, man kockar tillsammans och myser och pratar om allt möjligt och omöjligt. Man kan försöka göra det till fest att nån har mens och inte sitta och tycka synd om sig och ha "leidon".
Jag vet en gammal bok som handlade om att man hyllade kvinnor som fått mens, de blev upphöjda till skyarna på grund av det, jag ska kolla uppp vad boken heter och skriva in det här under.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Boken heter: Egalias döttrar av Gerd Brantenberg