Hej!
12.07.2014
1. Finns det några småa och stora bindor? Om det finns kan ni ge exempel på dom?
2. Vad ska man tvätta menskoppen med för tvål?
3. Går det att ha en menskopp i sig i 13 - 15 (eller mer) timmar om man inte blöder så mycket?
4. Måste man koka menskoppen?
5. Vilket tampong märke är best?
hejpådig

Ungdomsinformatören Lena svarar
15.07.2014
Hej hejpådej!
Bra att du frågar om saker som du funderar över, vi ska ta itu med dina frågor i tur och ordning! :)
1. Jo, det finns olika stora bindor. Urvalet för de två vanligaste märkena som säljs i Finland hittar du här och här.
2. Menskoppen skall tvättas med oparfyrmerat tvål och vatten när man tömmer den och innan man sätter in den på nytt. Var noga med att få bort alla tvålrester från koppen så de inte irriterar slidan.
3. Menskoppen kan man ha inne i medeltal i 12 timmar, men om man inte blöder så rikligt, kan man nog ha den inne lite längre än så. Helst ska man förstås tömma den tidigare.
4. Menskoppen skall helst kokas i vatten efter varje mensperiod så att den steriliseras ordentligt. Genom att koka menskoppen får du bort alla bakterier som eventuellt kunde finnas på din kopp. Så ja, menskoppen måste nog kokas.
5. På den här frågan finns det inget rätt svar, det beror nog på personen vilket märke de tycker om och vad de använder. Det är bara genom att prova som man hittar den som man själv tycker är bäst.
Ha det bra!
Hälsar ungdomsinformatören Lena
ps. läs gärna mera om menskoppen och andra mensskydd på Decibels informationssidor och också sommarjobbaren Angelicas bloggtext om mens.