hjälp
07.02.2014
heeej!!! jag undrar när brukar mensen bli regelbunden. min kompis sa att den blir efter ett år men jag har haft mens i typ 1 år och några månader och min är inte regelbunden. ibland kommer den två veckor försenad eller en vecka för tidig. det är jätte irriterande. tack i förväg!!! bea

Ungdomsinformatören Lena svarar
12.02.2014
Hej bea!
Det är tyvärr omöjligt att säga när en kvinna kommer att få regelbunden mens - vissa tjejer har regelbunden mens straxt från första början, medan andra aldrig riktigt har regelbunden mens. Att din kompis påstår att mensen skulle bli regelbunden efter ett år stämmer alltså inte - eller ja, kanske för henne - men inte för alla.
Vi är alla olika och det tar olika tid för våra kroppar att vänja sig till de hormonella ändringarna som sker i kroppen. Det kan alltså i "värsta" fall hända, att din mens aldrig skulle bli regelbunden, men det är faktiskt väldigt vanligt att under tonåren ha oregelbunden mens till och med i flera år efter att mensen börjat.
Visst, vi förstår att du tycker att det är irriterande att du inte vet exakt när nästa mensen kommer, men än så länge kan du inte göra annat än vänta. Försök att låta bli att bekymra dig för när mensen ska bli regelbunden - så länge den inte hoppar över helt i flera månader (och du inte är gravid alltså) är allt som det ska.
Hälsar ungdomsinformatören Lena