hjälp är orolig
28.02.2014
Hej det är så att jag skulle få min mens den 12 och har inte fått den! jag har varit väldigt orolig över det kan det vara därför`? har haft oskyddad sex fast han kom inte i mig vi tog ut den långt innan han kom och tog det bakifrån istället för att inte riskera. men nu har jag inte fått mensen och jag har varit sjuk. men mår inte illa på morgorna kanske nån gång har det hänt, har inte spytt eller nåt sånt, men det gör ont i magen längst nere, känns lite som mensen ska komma men den kommer inte. och har fått lite vita/genomskinliga flytningar men aldrig mensen :(((( e jätte orolig vad kan det betyda, min mage blir uppblåst också o gör ont nere i magen. MAgdalena

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
03.03.2014
Hej MAgdalena!
Ojdå! Gå nu genast och köp ett graviditetstest! Antingen från apoteket eller från något av de större varuhusen. Nu borde det nog ha gått tillräckligt lång tid för att testet garanterat ska visa korrekt! Ju fortare du får reda på om du är gravid eller om mensen bara är försenad av någon annan anledning, desto bättre. Det finns också en "dead-line" för alternativet abort, man kan inte göra det hur länge som helst - så att du har alla alternativ att välja bland IFALL det skulle vara så att du är gravid.
För vet du risken finns nog fastän han drog ut den långt före han fick utlösning. Avbrutet samlag är inte alls någon säker preventivmetod, eftersom det faktiskt kommer lite spermier FÖRE utlösningen. Se, någon gång mellan att han får stånd och att han får utlösning, så kommer det en droppe eller två ur ollonet. Den droppen är till för att rensa ur urinröret (samma som sperman kommer genom) och fungera som glidmedel för ollonet. Och i den droppen finns tusentals spermier. Risken är nog yttepytteliten att de spermierna ska klara sig hela vägen upp till livmodern och att det dessutom sker runtikring ägglossningen, men det har hänt sig förr. Ännu mindre chans är det att sperman på något vis ska rinna från analöppningen ner mot slidan och in hela vägen till livmodern, nästan noll, men risken finns ändå där. Så att köra med de här två alternativen, avbrutet samlag och analsex är aldrig 100% säkra ändå, även om risken alltså är minimal.
Betydligt vanligare är det att mensen försenas av psykologiska orsaker. Ifall man börjar misstänka att man kan ha blivit gravid, börjar oroa sig allt mer för det och spänner sig allt mer tills man är riktigt orolig, så känner vissas kroppar av det. Kroppen reagerar som om det skulle vara fara å färde, och trycker därför på paus-knappen för mensen (mens var inte bra på stenåldern eftersom doften drog till sig rovdjur, man kanske inte presterade som vanligt när man hade mensvärk osv - överlevnadsinstinkt kunde man kanske kalla det här fenomenet). Kroppen fattar ju inte vad man är uppskärrad av en längre stund, men sedan när man lugnar ner sig och slappnar av (tex för att man fått negativt svar på graviditetstestet) så kommer mensen såsmåningom igång igen.
Så ta graviditetstest NU idag! Visar det negativt, så är du såklart bara mera noggrann med skyddet i framtiden, och visar det positivt ringer du kommunens mödrarådgivning/preventivrådgivning/familjeplanering. Där hjälper de dig vidare ovasett vad du väljer att göra.
Vi håller tummarna för dig <3
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena