Hmmm...
31.08.2014
Hej!
Jag har en liten fråga.
Jag är 13 snart 14 år (fyller i september) och jag har inte typ fått mens än. Jag VET att alla får det på olika tider. Och vissa får det först på nian osv osv. Men ALLA mina kompisar har det, som är i min ålder.
Jag fick en gång på 7 an. Att det kom lite brunaktiga flytningar. Och jag tänkte att det var mens men tydligen inte. För jag har fått nåt liknande efter den där dagen i sjuan. Det som jag tycker e konstigt är att jag en gång i månaden får JÄTTEMYCKET flytningar. Men inte mer än det.
Min mamma fick mens i sjuan vet jag. Nu är jag på 8 och är lite småorolig. Hejyou!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.09.2014
Hej,
Det är precis som du skriver - när man får sin mens är väldigt individuellt. Vissa får den tidigare och andra senare - och lika mycket flicka är man ändå. När just du får din mens är inte lätt att svara på, men det du skriver om att du varje månad får rikligare flytningar under en viss tid låter som att det inte dröjer länge till nu.
Så spelar det förstås in hur utvecklad du är i övrigt, eftersom mensen brukar hänga ihop med resten av pubertetsutvecklingen samt längden och vikten. Nu på åttan kommer du ju att gå till skolläkaren för hälsogranskning, och OM läkaren då skulle tycka att det är konstigt att du inte har fått din mens (vilket jag inte tror att läkaren skulle tycka, men ändå) så kommer saken att bli undersökt.
Jag förstår att du är otålig och att du gärna skulle vilja att mensen började så du fick känna dig trygg i att allting fungerar som det ska, men mitt bästa råd är att ta det lugnt och ha tålamod. Mensen kommer då det är dags och det är inte alls onormalt att man inte fått sin mens ännu då man går i åttan. Men OM det skulle vara så att den inte börjar synas till så är det heller ingenting att skämmas över att besöka hälsovårdaren eller en läkare och fråga deras åsikt.
Sköt om dig.
Tessi