Hoppig mens
15.03.2014
Hej! Har hoppig mens sedan dec 2013. Maj 2013 blev jag mamma därefter fick jag en hormon spiral som dem sen fick plocka ut pga magsmärtor. Min mens blev snabbt normal igen med 31 dagars mellan rum som jag alltid har haft. December förra året började min mens bli konstig och är det fortfarande. Den första mens perioden var det 44 dagar mellan sen var den 39 dagar mellan och nu än så länge ingen mens. den är nu 33 dagar mellan. Samtidigt som det e såhär har jag under en tid haft ont i min mage. Haft stickningar vid livmodern jag är inte gravid.
Vad kan detta bero på?
Jag mår illa och har yrsel ofta. Och jag mår inte dåligt psykiskt eller fysiskt.
Jag förstår inte vad som händer med mig. Känner mig jätte gravid mellan åt fast jag inte är det.
Dp
kristiina annila

Barnmorskan och sexualrådgivaren Kristiina svarar
17.03.2014
Hej Dp!
Vi har skickat din fråga till vår barnmorska/sexualrdågivare Kristiina - men kanske det ändå vore bästa att du tog kontakt med den som skrev ut hormonspiralen åt dig (eller annan gynekolog eller liknande) för att kolla upp dig?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej!
Låter inte som något farligt. Efter en graviditet eller förlossning brukar mensen kunna kasta och hoppa första året, ibland längre lite hit och dit. Detta pga alla hormoner som finns i kroppen. Amningen gör även sitt i detta.
Du hade en hormonspiral också. Den påverkar ofta så, att mensen blir helt oregelbunden,eller lämnar helt bort. Första året kan vara hur som helst. Efter hormonspiralen kan man nästan vänta sig oregelbunden cykel nån tid framåt. Din menscykel är egentligen inte ens oregelbunden, den är bara lång. Så kan det också vara.
All yrsel och illamående kan vara av din av egna hormoner, men det skadar ju inte att ta en graviditetstest, om du kan ha minsta lilla chansen att vara gravid!
Mvh Kristiina, barnmorska/sexualrådgivare