Hoppig mens!
15.04.2014
Hej, jag är 15 år och har haft mens i ungefär 3 år nu. Men senaste mens vart inte som den skulle (tror jag), den tog liksom pauser mellan blödningarna, i början av veckan kom det som den skulle typ 3 dagar, sen så tog den pauser mellan blödningarna i det höll på i drygt 3 dagar till sen va mensen över. Har även haft jätte mens verk, och jag hade en liten blödning en vecka innan. Är jätte orolig med tanke på att jag haft sex med min kille, även utan kondom men han kom inte i mig. Skulle jag kunna va gravid då?
Och ja, jag ska skaffa preventivmedel har beställt tid och ungdomsmottagningen.
Isabelle e

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
22.04.2014
Hej Isabelle e!
Det nog helt vanligt att mensen hoppar eller ändras lite i din ålder, att den inte alltid kommer regelbundet och att den inte alltid ser riktigt likadan ut, det behöver du inte oroa dig för. Det är också vanligt att man får starkare mensvärk ibland utan "någon" orsak.
Men däremot kan blödningarna betyda att du skulle vara gravid, speciellt med tanke på att du haft sex utan preventivmedel. Avbrutet samlag är inget säkert sätt att skydda sig mot graviditet, eftersom också försatsen (sperma som kommer ut någongång före utlösningen) kan innehålla spermier. Därför är det bra att du beställt tid till preventivrådgivningen för att skaffa preventivmedel. Om du ännu inte besökt rådgivningen, lönar det sig att nämna om detta till barnmorskan/hälsovårdaren där.
Om mensen inte kommer när den borde, skall du ta ett graviditetstest 7-10 dagar efter att mensen borde ha kommit. Graviditetstest kan du köpa från apoteket eller i vissa butiker. Försök hursomhelst vara lugn nu och inte oroa dig för att vara gravid, eftersom också oro och stress kan skjuta upp mensen.
Vi håller tummarna, kraaaam! <3
Hälsar ungdominsformatörerna Lena och Sanna på basen av barnmorskornas tidigare svar på liknande frågor.