Hur gör man??
14.11.2023
Hej, jag är en tjej som haft min mens i snart 4 år. Jag har försökt använda tampong men aldrig lyckats, i helg ska jag resa utomlands och jag kommer även få min mens där eftersom den är regelbunden. Jag vet att jag kommer behöva använda tampong där men jag lyckas aldrig. Hur ska jag göra? Jag har verkligen testat allt men det gör bara ont. Grisen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.11.2023
Hej,
Du är inte alls den enda som tycker att det kan vara krångligt att få tampong att funka. Du skriver att du har testat allt men att det bara gör ont, och då förstår man också på sätt och vis att du spänner dig mer då du skall försöka igen eftersom din kropp är beredd på att det kommer att göra ont. Så försök att slappna av så mycket det går.
Testa med att först känna efter med fingrarna och försök att föra upp ett finger i slidan. Använd gärna t.ex. olja eller någonting som skulle göra att det glider lättare. Kanske ni har Ceridal-olja hemma eller parfymfri babyolja? Detta kan du t.ex. göra då du sitter på toalettstolen (som du skulle sitta då du kissar, för underlivet är då ganska avslappnat). Om det är svårt att få in ett finger i slidan eller om det gör ont så tror jag att du får försöka tänka att det kommer att ta lite tid innan du kan börja använda tampong. Det är inte meningen att du skall tvinga din kropp till någonting eller att det skall göra ont/kännas obehagligt. Då föreslår jag att du fortsätter "träna" genom att med jämna mellanrum undersöka dig själv och lägga in ett finger tills det inte mera känns obehagligt.
Om det inte gör ont att lägga in ett finger utan fungerar bra så kan du tänka på i vilken vinkel ditt finger går in. Alla kroppar och allas uppfattning om sin egen kropp är lite olika så försök att tänka på att tampongen skall upp i samma riktning som ditt finger. Det är lättare att få in en tampong under de dagar då man blöder mera eftersom det då inte är lika torrt, men du kan också testa att lägga lite vaselin eller någonting som gör att tampongen glider in lättare. Vissa tycker att det är lättast att lägga in tampongen då de sitter på toaletten, medan andra gör det stående på golvet med ena foten uppe på toasitsen eller sittande på huk. Poängen är att det skall vara en ställning där du slappnar av så att du inte spänner dig.
Om det inte fungerar eller om det gör ont så avbryter du och testar pånytt en annan gång. Det är inte värt det att det skapar frustration eller stress hos dig. Jag förstår att det skulle kännas "lätt" att använda tampong, men OM du inte får det att fungera nu tills din resa så föreslår jag att du fortsätter med att använda binda eller menstrosor. Att han mens är trots allt någonting helt normalt som alla med livmoder upplever.
Hoppas att du får det att lyckas och att du får en trevlig resa <3
Kram,
Tessi