Ingen mens??
20.09.2023
Hej. Jag borde fått min mens i Torsdags och nu är det natten till onsdag veckan efter, och har fortfarande inte fått någon mens än. har haft värk och ont i ryggen och ömma bröst men inget blod alls. Vad kan det bero på? Rädd

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.09.2023
Hej,
Det är inte alls ovanligt att mensen är oregelbunden, och det kan betyda både att cykeln är kortare än den brukar vara, eller att den är längre. Det kan också betyda att blödningen vissa gånger är mer sparsam och andra gånger mer riklig. Det betyder i sig inte att någonting är fel. Oftast beror det på en obalans i hormonnivåerna - som i sin tur kan bero på nästan vad som helt. Men speciellt stress i alla olika former kan påverka det, likaså det att man äter eller sover oregelbundet.
Om du har sex med en kille så skall ni tänka på att kondomen alltid skall vara på om han är inne i dig. Som ni säkert har hört så handlar det inte enbart om att det finns risk för graviditet om han kommer inuti dig för det kan också finnas levande spermier i försatsen, och den märker varken du eller han.
Så om du vet att du i något skede har haft oskyddat sex (d.v.s. att en killen penis har varit inuti dig utan kondom) så kan du testa dig för att vara helt på säkra sidan, men mensen kan vara "försvunnen" trots att det inte är någonting som är fel, och då gäller det bara att ha tålamod. Oftast brukar man inte påbörja några utredningar om varför mensen är borta förrän det har gått 6 månader eller mer - just därför att det är så vanligt och oftast helt "godartat".
Kram,
Tessi