Ingen mens?!?
08.12.2023
Hej jag är 15 år och jag har ännu inte fått min mens, borde jag vara orolig. Alla jag känner i min ålder har fått den men inte jag. ?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.12.2023
Hej,
Jag förstår att du kan känna dig otålig och lite orolig då din mens inte ännu har börjat. Du skriver att alla du känner i din ålder har fått sin mens förutom du själv. Som du helt säkert har hört så utvecklas man i väldigt olika takt, och eftersom alla kroppar är olika så tar det längre tid för vissa. Först och främst bestäms pubertetsutvecklingen av dina gener, och detta kan man inte påverka själv. Men sen avgörs det också delvis av miljömässiga faktorer, t.ex. hur mycket du tränar och om du äter tillräckligt. Om man tränar mycket är det vanligt att mensen börjar lite senare, och samma sak gäller om man är väldigt smal eller om man får i sig för lite näring.
Jag vet inte hur din pubertetsutveckling annars har sett ut, om du t.ex. har vuxit på längden, börjat få bröst, flytningar och kroppsbehåring? Helt generellt så behöver det inte innebära att någonting skulle vara fel trots att du inte ännu har fått din mens, men det är också svårt för mig att ta ställning till saken då jag inte kan se dig eller ställa frågor. Därför kan du antingen vänta ett tag till, eller gå och diskutera saken med din skolhälsovårdare. Skolhälsovårdaren har tillgång till dina papper där det t.ex. framgår hur din längdtillväxt och utveckling har sett ut hittills, och hen kan då på basen av diskussion och dina hälsouppgifter ta ställning till om du borde träffa en läkare som kan kolla upp saken ytterligare eller om du skall fortsätta vänta i lugn och ro.
Kram,
Tessi