ingen mens
12.12.2023
Hej, jag är just 15 år och har inte ennu fått min första mens. Det är något som jag går och tänker på dagligen och oroar mig för väldigt mycket, ibland kan det även ge mig ångest att jag tror att något ska vara fel. Jag började utvecklas ganska tidigt i puberteten och har fått typ alla andra tecken förutom mens. Jag mår bra och är oftast inte stressad och jag har aldrig haft någon form av ätstörning, jag tränar bara några gånger i veckan. Jag vill bara veta varför den inge har kommit ännu och nästan alla jag kämner har fått den, även min lillasyster. Jag känner mig så utanför när folk talar om det för jag kan ju inte relatera och mina vänner har liksom haft de i 2+ år och vissa ännu längre men så har jag inte ens fått den ennu. Jag har tagit blodprov för att kolla hormonerna efter att jag talade om detta med skolhälsovårdaren men allt var normalt på blodprovet, så jag är liksom rädd att något annat ska vara fel men hälsovårdaren sa att de inte undersöker vidare förens man är ca. 17 år. Ska jag bara vänta eller kan jag göra något? Och är det okej att ljuga till sina vänner om att man fått det? Jag har inte direkt sagt något om att jag skulle ha mens för ingen av mina vänner har frågat, men om de frågar måste jag vara ärlig? älgen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.12.2023
Hej,
Jag hör att detta är någonting som stressar dig mycket, och det är helt förståeligt att du är fundersam över vad det beror på att mensen inte ännu har kommit igång. Du skriver att din pubertet i övrigt har kommit igång och det i sig är ett tecken på att din kropp fungerar normalt. De allmänna riktlinjerna som de flesta läkare använder är att om mensen inte har börjat ännu då en tjej fyller 16 så påbörjar man utredningarna. Då kollar man t.ex. upp med blodprov att det inte rör sig om något problem med sköldkörteln eller binjurarna, och efter det görs ett ultraljud för att titta på livmodern och äggstockarna. Du skriver att du har besökt hälsovårdaren och att det har tagits blodprov men att allting verkade vara i sin ordning. Jag vet förstås inte vilka prover som togs men eftersom det har tagits blodprover för saken så tror jag inte att du behöver oroa dig över att det skulle röra sig om någon bakomliggande sjukdom.
Jag förstår att det leder till att du känner dig utanför då det känns som att "alla andra" redan har fått sin mens förutom du, och jag tycker att det är bra att du är uppmärksam på din kropp. Det skulle vara lättare att ge dig mer direkta svar om jag hade möjlighet att tala med dig, och därför tycker jag att du skall besöka din skolhälsovårdare pånytt och diskutera med hen. Om du har tagit upp denna sak med t.ex. din mamma så att hon är medveten om att det är någonting som oroar dig så kan ni också boka en läkartid så att du kan ta upp saken direkt med en läkare som kan avgöra om utredningen kan påbörjas redan nu (blodprov och ultraljud). Det är synd att detta har blivit någonting som du grubblar så mycket över.
Du undrar om det är okej att ljuga till sina vänner om att man redan har fått mens. Jag förstår din önskan att känna dig inkluderad och om du har låtit dem förstå att din mens också har börjat så är det nog ingen allvarlig lögn, men det är ju inte heller någonting man måste diskutera med sina vänner alls om man inte vill det. Jag utgår ju ifrån att dina vänner tycker om dig för den du är - oavsett om du har mens eller inte. Då det kommer till lögner i största allmänhet så tror jag att livet är lättare om man talar sanning - för då behöver man aldrig oroa sig över att någonting senare skall komma fram som gör att man blir "avslöjad". Det är trots allt ingenting du behöver skämmas över att du inte har fått mens för det är ju ingenting du själv kan påverka. Om någon skulle ställa dig en direkt fråga om din mens så avgör du själv om du svarar undvikande eller om du svarar att du inte vill diskutera det - eller om du helt enkelt säger att din mens inte har börjat.
Tala med din mamma eller med din skolhälsovårdare om hur du skall gå vidare, eller hur du skall göra för att inte oroa dig.
Många kramar,
Tessi