Ingen titthålsoperation behövs?
23.11.2013
Hej Decibel! Jag var igår på gynundersökning för att jag misstänker att jag har endometrios. Gynekologen gjorde ett vaginalt ultraljud och sa att allt såg bra ut och att jag inte behöver göra en ytterligare titthålsoperation eftersom det alltid innebär en risk. Hut ska jag då kunna veta att jag faktiskt inte har endo eftersom en fullständig diagnos bara kan fastställas via titthålsoperation? Jag har ju trots allt flera symptom på sjukdomen; svår mensvärk, värk som ibland strålar neråt ut mot låren, ont i korsryggen vid mens, och för att inte tala om att jag har mörkbrun grynaktig flytning några dagar före mensen ska börja. Jag har bara så svårt att lita på att allt faktiskt är okej där inne och jag vill ju få det utrett eftersom det i framtiden kan göra det svårt för mig att bli gravid....
kristiina annila

Barnmorskan och sexualrådgivaren Kristiina svarar
25.11.2013
Hej!
Vi har skickat din fråga till Kristiina, som är både barnmorska och sexualrådigivare, jobbar nuförtiden på urologiska polikliniken vid VCS, tidigare vid Malax-Korsnäs mödrarådgivning, även jobbat på gynekologiska avdelningen vid Vasa Centralsjukhus, har 12 års arbetserfarenhet som barnmorska - så förhoppningsvis kan hon svara :) Och förhoppningsvis snabbt! Hennes svar klistras hit så fort vi får det av henne!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej igen! Här kommer äntligen svar från Kristiina, förlåt att det tog lite länge (obs att våra experter är med frivilligt):
Hej!!
Du kan nog lita på det gynekologen säger. jag förstod att hon menade, att du inte har endometrios? Man kan ha väldigt liknande symtom runt mensen utan att det behöver handla om endometrios.
Alla operationer, stora och små medför risker, så som ärrbildningar i vävnaderna vilket kan göra det svårare senare att bli gravid.
Då du sen försöker bli gravid, kan du med gott samvete vänta/försöka i ett år utan att behöva vara orolig. Om det inte lyckas då, så tar du kontakt med gynekologen.
Mvh barnmorska Kristiina