inte fått mens än
23.09.2023
Hej, jag har inte ennu fått min mens och jag blir snart 15 år. Jag är ofta orolig pga det och det är jobbigt när så gott som alla andra i min omgivning (även personer som är mycket yngre än mig) har fått mens. Jag kom in i puberteten vid ca. 10-11 års åldern och både jag och min mamma trodde att jag skulle få det vid 12 års åldern ungefär som min mamma gjorde, vad kan det bero på att just jag är så sen? mm

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.09.2023
Hej,
Jag förstår att det känns jobbigt att vänta på mensen, och det är nästan oundvikligt att man jämför sig med andra trots att jag tror att du också vet att alla människors pubertetsutveckling är högst individuell. Det skulle vara lättare att ta ställning till ditt "fall" om jag hade dig framför mig, så därför är mitt råd att du skulle gå och diskutera saken med din skolhälsovårdare som har möjlighet att ställa frågor och göra de grundläggande undersökningarna, d.v.s. kolla din längd och vikt. Du skriver att du snart är 15, så jag hoppas att du kommer ihåg att det inte alls är alla 14-åringar som har fått sin mens. Den ålder då ens syskon eller föräldrar har kommit i puberteten kan ge en uppfattning om ungefär när det kommer att inträffa - men man är oftast inte helt likadant byggd som vare sig sina föräldrar eller syskon.
I sig är det inte oroväckande att din mens inte ännu har börjat och det behöver inte innebära att någonting är "fel". Din hälsovårdare kan ta ställning till hur din pubertetsutveckling har sett ut i övrigt, om din längdtillväxt och tillväxtspurt har inträffat och höra sig för om t.ex. hur mycket du tränar. Som du säkert har hört så är det vanligt att mensen (och puberteten i största allmänhet) inträffar senare hos personer som tränar mycket eller har låg kroppsvikt.
Så börja med att gå och diskutera med din skolhälsovårdare så kan hen vid behov hänvisa dig vidare till en läkare om det skulle finnas behov.
Många kramar,
Tessi