Jobbig mens
21.05.2014
Hej, jag är 17 år och har ett jobbigt problem. Jag fick min mens där kring 14-15 åldern har jag för mig, minns inte riktigt. I sjuan var det iallafall. Den har varit oregelbunden hela tiden , och nångång har jag inte haft den på ca.2-3 månader efter en gång då jag har mensat mycket. Jag hade nåt år så att den var ganska regelbunden men sen typ där i november så mensade jag jättemycket och så tog det slut en stund. Jag hade en låång paus nu från typ november till januari .. Jag är inte underviktig och jag går på gym och håller mig relativt hälsosam. Nästan varje gång då jag far ut och joggar eller cyklar så kommer det mens, fast det inte är meningen att den skulle komma på en stund. Vad kan jag har för fel? Jag läste i en tidning om någå munarakkuloita i äggstockarna.. Kan det vara det? Ett symptom var riklig behåring och det tycker jag att jag har. Vad annat skulle det kunna vara? Tack för svar! :(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
02.06.2014
Hej, Det låter som att du kanske skulle behöva få lite hjälp på traven med eventuellt hormoner eller något så att din mens skulle normalisera sig. Det är inte farligt fast mensen kommer oregelbundet. För endel blir mensen aldrig riktigt regelbunden, utan hoppar av och an.  Man kan också få oregelbunden mens om man slutar med tex p-piller, men det skriver du ju inte något om så det är antagligen inte aktuellt. Ibland kan en oregelbunden mens tyda på att du inte har någon ägglossning, eller att du bara har ägglossning ibland. Det kan bero på din hormonbalans.
Det är vanligt att mensen kan försenas med allt mellan nån dag till nån månad. Det är ju som sagt var inte farligt, men kan ju vara lite jobbigt då man inte vet när man får mens. Med tiden brukar den nog bli mera regelbunden men för vissa kan det också vara så att den alltid kommer att var lite oregelbunden. Mensen kan försvinna av flera olika anledningar som till exempel vid stora miljöombyten, om du mår dåligt, av stress, tränar hårt, sjukdom och ätstörningar. Jag skulle råda dig till att kolla upp saken hos en hälsovårdare på ditt Hvc.
Vi skickar också vidare till en av våra experter och sätter in hennes svar här under.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna med hjälp av barnmorskornas tidigare svar.
Hej,
Som du vet är det ju inte ovanligt att mensen är oregelbunden de första åren, men det jag förstår på basen av det du skriver är att även blödningens mängd varierar och att du ibland blöder väldigt mycket. Det finns ingenting som säger att man måste undersökas bara för att man har oregelbunden mens eller krångliga blödningar, MEN om man upplever att de är ett problem eller man är orolig över vad det kan bero på så är det lättast att bli undersökt.
Det du läste om var antagligen "Polycystiskt ovariesyndrom" (Munasarjojen monirakkulaoireyhtymä). Det innebär att det på äggstockarna finns många små äggblåsor. Man vet inte riktigt vad denhär åkomman beror på, men symtomen är t.ex. oregelbundna blödningar och ökad kroppsbehåring. Den positiva sidan är att det är relativt lätt att ställa diagnosen och man kan behandla symtomen. Diagnosen ställs genom en gynekologisk undersökning där man gör ett vaginalt ultraljud. (d.v.s. undersöker äggstockarna med ultraljud via slidan). Ofta behandlas polycystiskt ovariesyndrom (PCOS) med p-piller, eftersom de hjälper till att göra mensen regelbunden och brukar minska blödningarna.
Så jag föreslår nu att du skulle boka tid för en gynekologisk undersökning vid din hälsocentral, där en läkare kan undersöka dig och vid behov påbörja behandling, på basen av ditt brev är det svårt att veta om det rör sig om "vanlig" oregelbunden mens eller PCOS, så därför kunde det vara bra om du blev undersökt. Om man inte ännu har varit på en gynekologisk undersökning så kan det kännas skrämmande att boka tid för en sån, men det är nog bara att hålla sig lugn. För läkaren är dethär ingenting nytt eller konstigt, och den gynekologiska undersökningen brukar inte göra ont. (Personligen tycker jag att det är obehagligare att gå till tandläkaren.)
Sköt om dig.
Hälsningar
Tessi