konstig mens
01.04.2014
Hej! Är nu lite orolig, fick för några dagar sen nån sorts brun flyning (första dagen lite rött i oxå).. Och det håller ennu på, hållit på i flera dagar att komma brun flytning. Int nå mycket så jag måst ha binda eller så, men lite varje dag. Förra mensen startade för lite mer än 2 veckor sen, och efter det har jag haft avbrutet samlag 2 ggr.. Så nu börja ja funder om ja sku kuna vara gravid elr va de sku kuna vara.. Eller könssjukdom?? Har bara haft sex med samma person i två år nu och ingen före det heller..
Vad sku detta kunna vara? Hoppas nästan att jag e gravid så de int e nå värre.. orolig

Ungdomsinformatören Sanna svarar
04.04.2014
Hej, ursäkta att du måst vänta, vi har lite rusning nu på frågorna och har inte riktigt hunnit med :/
Det låter lite mysko, men helt klart en mellanblödning. Mellanblödningar kan bero på många saker och är ganska vanliga. Du berättar tex inte ifall du nyligen börjat med p-piller eller har haft mellanblödningar förr. Oftast beror dock mellanblödningarna på något hormonellt, och det är bra att få det kollat.Jag skulle nog rekommendera att du gör ett graviditetstest, de finns ju på alla varuhus och på Apotek, kostar ca 10,- För att utesluta att du är gravid. Men oberoende av vad graviditetstesten sen visar så skulle jag ändå rekommendera att du bokar en tid till ditt Hvc för en gynekologisk undersökning, för om du inte är gravid men har haft flera dagar en underlig blödning så är det nog skäl att kolla upp. Det kan ju bara vara något så smått som att du fått något litet sår i samband med samlag, ett litet blodkärl som brustit eller nåt sånt, helt ofarligt. Men det skulle nog vara bra att kolla upp det iaf. Jag tror inte att du behöver vara orolig över detta nu men det ska kollas upp. På samma gång som du är på undersökningen kan du ju fråga efter ett passligt preventivmedel också så behöver du inte vara rädd för att bli gravid, ifall du inte har planerat det :)
Hoppas det löser sig på bästa sätt,
Hälsar ungdomsinformatören Sanna med hjälp av barnmorskans tidgare svar på liknande frågor.