konstig mens
16.08.2014
Hej. För ca fyra dagar sen fick jag mörka flytningar som höll i sig i ett. Sen efter typ två dagar fick jag mens trots att den inte var på gång förrän om 10 dagar, och jag har haft regelbunden mens ett bra tag nu. Mensen var bara några timmar, typ en eftermiddag, och sek dess har jag nu i två dagar haft mörkbruna/svarta flytningar igen. Jag är jätte rädd vad det här beror på, speciellt då mensen var så tidig och varade så kort tid, och då flytningarna hållit på så länge och dessutom är ovanligt mörka och luktar också.
Först blev jag rädd att det är en nidblödning och att jag är gravid, men jag hade senast sex dagen innan "mensen" (eller vad för blödning det var) och då hinner väl inte ägg och spermie fästas på livmodern och allt? Innan dess hade jag sex fem dagar tidigare, och då borde väl spermierna ha dött? Vi hade också kondom båda gångerna.
Eller är det något annat? Borde jag besöka läkare? Är verkligen super rädd så snälla svara snabbt.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.08.2014
Hej.
Som du vet så är det ju inte ovanligt att mensen är oregelbunden, så även om du tidigare varit regelbunden så kan mensen ibland bli hoppig, och man vet inte alltid varför. Ibland kan det t.ex. bero på stress men ofta hittar man ingen orsak alls till det. Och det är inte ovanligt att färgen varierar, så allt från svart till klarrött är helt normalt.
Det är osannolikt att blödningen skulle vara en nidationsblödning. Nidationsblödningen är alltså en liten blödning som kan uppstå då det befruktade ägget bäddar in sig i livmoderslemhinnan. eftersom den brukar vara väldigt sparsam och sist och slutligen är ganska ovanlig (trots att man läser mycket om det). Om ni dessutom använt kondom så är det nog inte troligt.
Men om du tycker att mensen/flytningarna luktar illa så brukar det kunna vara ett tecken på att allt inte står rätt till. Oftast beror det isåfall på en infektion som kan behöva behandlas (och om du haft oskyddat samlag i något skede så är det säkert bra att utesluta könssjukdomar). Så jag föreslår att du skulle besöka din hälsovårdare som kan lägga remiss till laboratorieprov. Även om blödningar inte är ett typiskt symtom på t.ex. svampinfektion så kan det vara ett symtom. Infektionerna är i allmänhet harmlösa och lätta att behandla, så ifall att flytningarna ännu fortsätter och du tycker att de luktar främmande så tycker jag att du skulle kolla upp saken.
Hälsningar
Tessi