Konstig mens, är jag sjuk?
05.04.2014
Hej!
Börjar bli lite orolig över min mens nu.. Jag fick den för första gången då jag var ca 10 ½ och har alltid haft regelbunden, riklig mens med mycket värk.
Men i början av förra året gick jag ner ca 7 kg p.g.a. en ätstörning ( från 62 till 55 )och det hände på en ganska kort tid och jag var utan mens i några månader, sen när jag började få den igen så hade jag aldrig mensvärk och blödde i bara ca 2-3 dagar. Så märkte jag att jag hade fått mörka hårstrån kring naveln och lite på brösten, vissa strån är ganska tjocka. Mina mensperioder har sen i somras alltid varit väldigt korta och ganska oregelbundna, har dock ingen ätstörning nu längre så varför blir mensen ej som förr?
Är också väääldigt orolig för att jag skulle ha fått en sjukdom som heter PCO/PCOS, läste att flera av symptomen var att man hade lite problem med vikten, oregelbunden eller ingen mens alls och ökad kroppsbehåring, vilket stämmer in på mig!
Borde jag gå till nån läkare och få medicin för att få igång mensen som vanligt igen, har jag en hormonrubbning? Är jätte orolig över att ha fått den där sjukdomen och inte kunna få barn i framtiden! Anonym

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
09.04.2014
Hej Anonym!
Nejdå vännen, vi tror inte alls att du har PCO/PCOS. För det första är det väääldigt ovanligt, för det andra är de symptom du beskriver däremot väldigt vanliga följder av att ha haft en ätstörning för ett tag. Se, att ha en ätstörning är för kroppen som ett ordentligt kristillstånd, en svält-period. Då reagerar den med att trycka på pausknappen för möjligheten att reproducera sig, alltså få barn - vilket i praktiken betyder ägglossning och därför mens. Den prioriterar att överleva, för det skulle inte alls vara smart att bli gravid om det är sååå dåligt med föda. När tillgången på föda börjar bli normal igen och man får lite fettprocent tillbaka i kroppen, så börjar mensen såsmåningom komma igång igen. Men inte pang på regelbundet så som den var förr, utan försiktigt. Krisen i kroppen råddade till hormonerna och det tar nog ett halvår eller mer, till och med mycket mer, innan de blivit normala igen.
Men dessutom skedde det här medan du ännu var i puberteten. I ditt fall skulle vi gissa att krisen var så kort att den inte påverkar din kropp på lång sikt, du skulle inte ha utvecklats sååå mycket under den tiden i alla fall. Men kanske ändå något. För under en normal pubertet, så utvecklas man under flera år, till och med upp i 20-årsåldern. Man är inte färdig bara för att man fått första mensen, utan massor av "osynliga" saker händer med bland annat hormonerna som påverkar menstruationen. Det är därför vanligt för tjejer i allmänhet, helt utan kriser, att mensen förändras efter ett antal år för att hormonerna i kroppen förändrats, för att de utvecklats. Det kan alltså hända att du ändå inte skulle ha haft likadan mens nu som för ett-två år sedan, oavsett ätstörningen. Våra kroppar förändras många gånger under livet, de mest märkbara är pubertet, graviditet och sedan klimakteriet, men små nyanser förändras hela tiden - och påverkas av sådant som stress eller andra sorters kriser i livet.
Vi tror inte att du behöver få några hormoner som tillskott för att få en regelbunden mens. Och du behöver definitivt inte få igång den igen. Den ÄR igång, bara lite oregelbundet och mindre än förr. Det är inget fel i sig. Alla har inte alls regelbunden mens, inte ens alla vuxna kvinnor, och att den är kortare och mindre smärtsam är ju bara positivit. Vill du absolut ha en regelbunden mens, så visst kan du börja med ett hormonellt preventivmedel som innehåller östrogen, tex p-piller. Det konstgjorda östrogenet ger en regelbunden mens som "bieffekt" förutom att skydda mot graviditet. Men p-piller mm är också en påfrestning på kroppen och har oftast andra biverkningar, som finnar, dålig sexlust, humörsvängningar eller huvudvärk. Så överväg om det är värt det att få en mera regelbunden mens. Massor av tjejer klarar av att leva alldeles utmärkt i vardagen fastän de inte vet exakt när de kommer att få mens - en binda eller menskopp med i väskan bara, så får den komma när den vill.
Låt nu din kropp få reda ut det här i sin egen takt, det är vårt råd. Se till att äta regelbundet och vettigt, så att du tex har tillräckligt med underhudsfett. Östrogen lagras nämligen i kroppens fettvävnader, så undervikt är inte ovanligt som orsak till oregelbunden eller sparsam mens.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna (på basen av både barnmorskans/sexualrådgivarens och ätstörningsexperternas tidigare svar på liknande frågor)
PS! Oj, tänkte nästan glömma att kommentera det där med hårväxten: hormoner igen! Helt normalt! Se, alltid då man haft hormonsvängingar i kroppen, tex för att man börjat med p-piller eller varit gravid, så tenderar det att komma några fler hårstrån just mellan naveln och venusberget, på brösten och ofta också på hakan. Du har ju haft hormonsvängningar i och med att mensen var borta och kom tillbaka. De får man stå ut med - såvida man inte knycker bort dem med pincett (raka ALDRIG, då blir de bara grövre, mörkare och ofta också fler). För vissa funkar det så att har man ryckt bort dem tillräckligt många gånger så slutar hårsäcken göra dem. Sedan som vuxen kan du nog få bort dem på en skönhetssalong genom diatermi, att kosmetologen bränner av näringstillförseln till hårstrået med en liten het nål. Men de flesta tjejer med sådan här hårväxt nöjer sig nog med att plocka bort med pincett. Det är nu bara sådant här som hör till att vara tjej :/
Hälsar Liselott igen