Konstig mens, gravid?
11.11.2014
Jag har tagit P-piller av märket zoely i typ 5 månader nu. Jag har fått mens då jag tagit de inaktiva pillren, men förra månaden var det väldigt lite och varade i typ bara 2 dagar, och jag har normalt riklig mens i typ 6 dagar. Jag råkade ha ett papa-test just efter och har fått resultaten av det, skulle de ha sagt nåt om jag varit gravid, testar de ens det? Jag har oskyddat samlag med min pojkvän, men jag har inte missat nåt piller. Det skulle kanske kunna vara nåt symptom på att kroppen inte vant sig vid pillren änu, men är inte det lite konstigt att få symptom såhär sent? Det blev en lång fråga nu, men jag hoppas att ni hinner svara för det.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.11.2014
Hej.
Zoely är ett väldigt vanligt p-pillermärke just nu, och bara man tar sina tabletter som man ska så är det ett alldeles bra skydd mot graviditet. Du skriver att du har använt pillren i 5 månader - men det de borde ha berättat för dig då du började äta pillren är att det är jättevanligt att mensen minskar, d.v.s. man blöder ett mindre antal dagar och det kommer mindre blod. Och hos en ganska stor del av flickorna/kvinnorna som äter Zoely så uteblir mensen helt. Det är alltså helt normalt att mensen minskar och det betyder inte att någonting är fel, det är helt enkelt en egenskap hos pillren. Men jag förstår att det kan kännas förvirrande om du inte var förberedd på det.
Och papa-provet skulle inte ha visat huruvida du är gravid eller inte eftersom det "bara" kollar upp cellernas tillstånd i slidan, inte förekomsten av graviditetshormon.
Så bara du tagit dina piller som du ska så är det osannolikt att du skulle vara gravid. Fortsätt ta pillren regelbundet och lita på att de gör sitt jobb :)
Kram
Tessi