konstigt?
14.11.2014
hej decibel! jag är lite orolig över om jag är gravid, jag hade för en tid sedan en 7 dagars försenad mens men istället hade jag en konstig ljusröd och riktigt lite i mängd. efter de sju dagarna kom den riktiga mensen som varade i normal tid och var normal mängd. kan jag vara gravid ändå??? jag tror att jag inbillar mig om att jag har ont i magen ibland..
är jag gravid??
tacksam för svar! anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.11.2014
Hej.
Den viktigaste frågan är naturligtvis om du har haft oskyddat sex eller inte? Om du använder p-piller eller kondom, och dessa isåfall har använts som de ska, så finns det ingen orsak att oroa sig. Om du vet att du haft oskyddat sex så gör du ju i princip rätt i att fundera på riskerna MEN det normala då man är gravid är ju att man inte får mens, inte att man först har rosa flytningar och sedan normal mens. Att man har ont i magen ibland kan ju bero på nästan vad som helst, och är i sig inte heller ett graviditetssymtom.
D.v.s. - väldigt förenklat, rosa flytningar och mens är inte ett tecken på graviditet. Det är helt normalt om man inte använder p-piller att mensen är oregelbunden och kan hoppa lite, och det betyder inte att någonting är fel. Men det viktiga är ju att du alltid använder skydd (kondom eller annat) för att du inte skall behöva oroa dig.
Ta hand om dig själv och skydda dig så kan du vara lugn.
Kramar
Tessi