Konstigt Mens
08.11.2023
Hej! Jag oftast har regelbunden mensen som är rikligt 4 dagar brukar vara.
Denna månad kom lite tidigare började uppleva det när jag torkar mig så kommer lite mer ut. Men inte så mycket som kommer ut på binda!! Idag är 5:e dag jag är stressad och oroligt. Två gravtesr negativa. Layla

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.11.2023
Hej,
Det kan kännas förvirrande då mensen plötsligt är annorlunda än den brukar vara, men oftast är det inte ett tecken på att någonting skulle vara fel. Menscykeln är ett invecklat system där det kan finnas många faktorer som inverkar. Bara en så enkel sak som att man sover eller äter sämre under en tid, eller att man stressar över någontig kan påverka hormonerna som i sin tur påverkar mensen.
Som jag förstår det så blöder du denna gång mindre än du brukar göra, och mensen kom tidigare än den brukar. Men också i de fall där mensen alltid tidigare har varit helt regelbunden så kan mensen plötsligt komma för tidigt eller för sent eller vara rikligare eller mer sparsam - och vi får oftast inte veta vad det beror på. Du skriver att du har testat dig för graviditet och att testet var negativt - så då behöver du inte hellr oroa dig över den saken.
Det du kan fundera över är om någonting annat har varit annorlunda den senaste månaden? Har du varit stressad eller nedstämd? Har du varit sjuk eller ätit några mediciner? Det finns antagligen inte något helt säkert eller exakt svar på vad som har orsakat det, för det kan handla om ganska små saker. Men i nuläget finns det ingen anledning att oroa sig. Fortsätt leva som normalt och följ helt enkelt med hur mensen funderar under de kommande månaderna. Att mensen är oregelbunden är en alldeles normal del av att vara människa :)
Kram,
Tessi