Luktar
25.05.2014
Hej jag har fått min mens för ungefär ett år sedan och varje gång jag har mens så luktar mensen jätte illa är det normalt? För vill inte säga det till mamma och skulle gärna inte vilja säga det åt någon hälsovårdare eller dyl. Sss

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
05.06.2014
Hej Sss!
Hm, se mens luktar ju nog faktiskt, både blod och ens egen personliga doft (ingen är ju doftlös - och ska inte vara det heller). "Gammalt" blod (blod som kommit i kontakt med syre och blivit brunare pga det) luktar också på ett speciellt sätt. Men oftast beror en eventuell extra lukt eller starkare lukt under mensen på att man har mera flytningar just då, vilket ofta beror på att man kanske tvättar för mycket ELLER inte byter mensskydd tillräckligt ofta.
Vi tar de här två alternativen lite mera grundligt: Om man tvättar för ofta under mensen, kanske just för att man tycker att det luktar illa, så måste kroppen producera mera flytningar för att kompensera för allt det skydd man naturligt har i underlivet och som man tvättat bort. Speciellt om man använder tvål så tvättar man inte bara bort det naturliga skyddet (består bla av kroppens egna "snälla bobbor", syrlighet och smörjmedel), utan tvålen torkar dessutom ut och gör allt mellan benen mera basiskt. Det ska vara jättesurt i underlivet för att skydda mot elaka bobbor och fuktigt bland annat för att hudlagren inte ska börja skava mot varandra. Kroppen gör alltså då så att man får mera flytningar - och ett av kroppens sätt att meddela att nu står allt inte rätt till i underlivet är att göra så att flytningarna luktar illa.
Om det här kan vara förklaringen till varför det luktar starkare/illa när du har mens, så har vi ett par tips. Tvätta inte mer än en gång om dagen och absolut inte med tvål av något slag, bara massor med lagom varmt vatten. Byt mensskydd med 3-4 timmars mellanrum - eller oftare om du blöder mycket (blod i bindor som hålls varmt av kroppsvärmen kan börja lukta, speciellt om du har tighta kläder som gör att underlivet inte kan andas ordentligt). Om du använder binda, så byt till menskopp eller tampong. Menskopp är mycket snällare mot kroppen än tampong, eftersom tampongen suger ur fukt ur slemhinnorna i slidan och kan bidra till problemen. Läs mer om menskopp på våra infosidor om det! Känns slemhinnorna (de rosa och glansiga hudområdena i underlivet) torra eller irriterade eller annars annorlunda än när du inte har mens, så smörj med lite hudolja, bassalva eller ren aloe vera - alla finns på apoteket.
Hoppas det här hjälper. Minns också att mens faktiskt luktar - det finns ingen luktfri mens och inget luktfritt underliv. Är man annars en person som tänker mycket på hygien och kroppslukter, så kanske man bara tycker själv att det luktar starkt, utan att inse att det är normalt. Men samtidigt brukar nog de flesta också känna sin kropp och känna när något är annorlunda - och just lukt ur underlivet är ett biologiskt tecken på att något är på tok.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena