meeeens
04.03.2014
Hej imr ska vi fa o simma me skolan o ja har mens! Kan man säg bara ti läraren att jag har mens o om jag får bara sitt o se på? och hu ska man få de så att di andra int ska börja misstänka nå? Vet att mens är en normal sak osv men vill bara int att dide ska veta att jag ha fått mens. O vill int heller säga nå ti mamma på moron så kan jag endå bara ta me simdräkt osv men endå int använder di elä nåå o så säger jag till läraren vid skolan. O snälla svara före klockan 8 imr på moron.
Och nej, tampong eller menskopp är inget alternativ :D
xd

Ungdomsinformatören Lena svarar
05.03.2014
Hej xd!
Visst ska du säga till läraren att du har mens och att du inte kan simma. Förklara att du inte ännu använder tampong eller menskopp och kan därför inte delta i simningen - hon/han borde nog förstå. Det kan hända att du får se på men det kan också vara att du hamnar att göra något annat istället, tex fara på en promenad - det var vanligt åtminstone när jag gick i skolan.
Svårt att säga hur du ska göra det så att andra inte börjar misstänka något, det är nog en del som kommer att göra det hur du än går till väga. Och som du säger så finns det inget att skämmas för - det hör ju till och flera av de andra flickorna har ju också fått mens. Om du är helt säker på att du inte vill säga att du har mens kan du ju skylla på att du har ont i halsen eller något liknande, men om någon undrar så är det ju nog lättast att säga som det är.
Bra att du vet om mensskydden man kan simma med, så småningom vill du kanske prova på dem också. Båda är lätta att använda, men kan kräva lite träning innan man lyckas få dem på plats etc. Fråga gärna mera om du undrar över något!
Hälsar ungdomsinformatören Lena