Mellanblödning
14.04.2023
Hej
Jag får mellanblödningar ibland tillsammans med molnande värk. Har varit till gynekologen och det såg helt normalt ut enligt henne. Detta uppkommer oftast i smaband med att jag tränar eller efter att jag onanerat. Är för övrigt frisk och tar inga mediciner. Så har det varit i flera år men jag kan inte låta bli att oroa mig ändå. Vad kan det bero på? Laila
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
14.04.2023
Hej,
Om du tagit prover hos gynekologen så är det säkerligen inget att oroa sig för.
Men jag skulle ändå rekommendera att du tog dig till en barnmorska/gynekolog på en ungdomsmottagning så de kunde ta alla ev. könssjukdomsprover samt cellprov och HPV prov för att se att allting fortsättningsvis är bra! Om du använder preventivmedel och skjuter upp mensen mycket eller om du har t.ex. en spiral så är mellanblödningar väldigt vanligt förekommande! Jag har svårt att bedöma såhär via text, därför är min rekommendation; sök upp din närmaste ungdomsmottagning! Dit får du vända dig gratis till den dag du fyller 23!
Kram!
Malin
PS. Michelle från Decibel här. Det här är en finländsk tjänst, i fortsättningen kan du vända dig till UMO.se vid funderingar! :)