Mellanblödning
30.08.2023
Hej,
Jag har gått på ppiller i flera år och tar sockerpillrena då och då. Tog dem för ca 3 veckor sedan, så jag borde inte blöda nu. Men för ca 1 vecka sedan började jag få ”mellanblödningar”. Jag brukar inte få det, har kanske haft en gång förut i kanske en dag. Det är inte som mensblod, utan mera som blod inne i slidan och blod i flytningarna. Det har hållit på så länge nu så jag undrar vad det kan vara. Jag har inte ändrat på någonting, så vet inte varför det började. Det tar inte ont eller stör så mycket, men undrar bara varför det inte slutar.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.08.2023
Hej,
Jag måste börja med att konstatera att jag inte är helt säker vad du menar, men jag skall försöka förklara hur det brukar fungera.
Jag vet inte vilka piller du äter, så alla piller fungerar ju inte exakt likadant men ganska långt. Oftast består kartorna av x antal aktiva tabletter och x antal sockerpiller. Det kan variera lite hur många det finns av de aktiva pillren, och sockerpillren har ingen funktion överhuvudtaget annat än att de kan bidra till att man kommer ihåg pillren bättre om man alltid tar dem.
Du skriver att du "tar dina sockerpiller ibland", menar du då att du ibland håller paus mellan de aktiva pillren och i övrigt äter flera kartor i sträck? P-piller är tänkta att tas cykliskt, d.v.s att man tar de aktiva pillren och sedan har paus för att bortfallsblödningen skall kunna komma. Jag vet att det finns gynekologer som rekommenderar att man äter flera kartor i rad utan paus för mellanblödning (och detta kan vara helt befogat om man t.ex. lider av väldigt kraftiga eller smärtsamma blödningar) men i bipacksedlarna som följer med pillren brukar detta sällan stå som en rekommendation just för att det kan vara väldigt individuellt och väldigt varierande från gång till gång hur kroppen hanterar det och för att ganska få p-piller är testade på detta sätt (de tester som måste göras innan en ny medicin ges ut på marknaden där man kontrollerar t.ex. biverkningar ).
Så som jag förstår din fråga så brukar du äta fler kartor i sträck utan att ta paus/äta sockerpiller, och att du då inte heller brukar ha bortfallsblödning varje månad. Men att du tog paus mellan kartorna för tre veckor sedan och nu, mitt i en pågående karta har en mellanblödning? Har jag förstått dig rätt?
Det är svårt att ge dig något exakt svar på vad det beror på att du nu har en blödning, och det blir ännu svårare då jag inte har möjlighet att ställa vidare frågor till dig. Jag undrar t.ex. om du hade bortfallsblödning som normalt då du höll paus senast (för tre veckor sedan), och om du normalt brukar ha det under pausen (vissa får ju inga blödningar alls då de äter p-piller trots att de håller paus mellan kartorna.)
I sig är det knappast någonting att oroa sig över oavsett. Mellanblödningar kan uppstå trots att man äter sina piller som man ska, och det betyder oftast inte att någonting är fel. Det är inte heller ett tecken på att pillren inte fungerar. Även om man aldrig tidigare har haft mellanblödningar så kan man plötsligt få det och det beror helt enkelt på att kroppen lever hela tiden och att vi inte helt känner till alla de faktorer som styr.  Det du behöver göra är helt enkelt att följa med och OM mellanblödningarna blir återkommande så kan du kontakta preventivrådgivningen. I "värsta fall" kan mellanblödningen hålla i sig tills denna karta tar slut, men då föreslår jag att du håller paus(äter dina sockerpiller) så att din kropp får ge ifrån sig bortfallsblödningen innan du fortsätter på nästa karta. Förhoppningsvis blir livmodern då tömd.
OM mellanblödningarna skulle bli återkommande och du vet att du har haft oskyddat sex så kan det finnas anledning att testa dig för könssjukdomar, eftersom blödningar i vissa fall kan vara ett tecken på någon könssjukdom. Men om du vet att det inte finns någon risk för det så räcker det i nuläget med att följa med hur kroppen fungerar under de kommande månaderna.
Jag hoppas att du förstår vad jag menar, annars kan du skriva in pånytt :)
Kram,
Tessi