mellanblödningae
18.11.2013
Hej decibel! Jag har flera frågor vad är egentligen skillnaden mellan vanlig mens och mellanblödning? Har försökt googla, men hittar inget ordentlit svar! Hur ska man se t.ex. skillnad och hur länge varar mellanblödningenom man har den?
Andra frågan. Jag har ätit i snart nästan ett års tid p-piller och nu ska jag byta till minipiller (cerazette). Men jag slutade mitt i kartan med p-pillren för jag hade problem med dem och nu fick jag i går antingen mens eller mellan blödning. Jag var osöker vilke det var men började med minipillrena för att jag trodde det var mensen jag fick. Men nu är jag inte helt säker. Om det bara va en mellanblödnind och jag började ta minipillerna så hur påverkar det saken? Skulle egentligen ha fått mensen om en vecka men det är ändå dom det vanligen brukar vara. Så hr ska jag nu veta om jag gjort rätt eller fel? m

Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.11.2013
Hej m!
Förlåååt att du fått vänta så på svar, här är lite kaos med över dubbelt så många frågor som vanligt, Sanna är sjukskriven och jag rusar runt till högstadierna och berättar om Decibel. Men nu ska jag försöka sammanfatta vad barnmorskorna/sexualrdågivaren sagt förr om liknande dilemman:
Det borde inte vara någon fara med att börja med minipillren under den här blödningen, fastän du inte är helt säker om det var en ordentlig mens eller inte - för troligen var det en vanlig mens. Se, när du slutade mitt i p-pillerkartan, så var det ungefär som om du skulle ha haft pausvecka/tagit sockerpillren så att mensen skulle få komma. Det var nog därför den kom tidigare. Och verkade den ändå helt normal som dina menser nu brukar vara som mest, så var det säkert mens och inte mellanblödning.
Mellanblödningar brukar i regel vara mycket kortare eller mycket mindre, bara några droppar eller en fläck åt gången. Undantag finns, men det är alltså vanligare att mellanblödningarna mera är lite rött i trosan än ordentlig mens. Mensen brukar ju också ha någon dag där i början som det kommer ordentligt "mycket" blod, men så är det oftast inte med mellanblödningarna utan de kan "klotta åpåå" i flera dagar, vara borta, komma tillbaka - eller bara vara en dag eller två.
Här var lite mer om mellanblödningar på umo.se!
Hoppas du blev lite klokare - alla funkar vi ju lite olika så det är svårt att ge något entydigt svar. Men hursomhelst borde du nog kunna vara lugn och trygg när det gäller minipillrens effekt. Fråga mera bara ifall det blev något oklart eller om du har fler saker du funderar på!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott