Mens
26.10.2022
Halå halå! Min mens har inte kommit tillbaka efter att jag slutat med ppiller för snart ett halvår sen. Så då borde jag kontakta någon snart kanske? Men vem ska jag kontakta här i min kommun? Är det mördrarådgivningen som jag hämtade ppillren hos eller vem är det? Och jag är rädd för sprutor osv så skulle gärna vilja veta hur de går tillväga för att ta reda på varför den inte kommit tillbaka? Min mens var regelbunden innan jag började äta ppillren. Detta har nu gett mig ångest flera månader då den inte kommer..
Tack! Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.10.2022
Hej,
Jag håller med om att det börjar vara dags att kolla upp var mensen har blivit. Så då är det mycket riktigt preventivrådgivningen du börjar med att kontakta. Barnmorskan kan då ta ställning till om ni börjar med att boka en tid bara till hen eller om du skall träffa en gynekolog. Jag tror inte att du behöver oroa dig för några sprutor. Eventuellt görs en gynekologisk undersökning (beroende på om och när det har gjorts senast) men oftast försöker man starta mensen på nytt med en medicin. (Samma medicin som brukar skrivas ut då man vill flytta på mensen). Ibland räcker det med att man bara tar medicinen som en kort kur för att mensen skall vakna till på nytt.
Så ring till preventivrådgivningen så får ni sätta igång.
Kram,
Tessi