Mens
11.08.2023
När jag får min mens, så brukar det kännas annorlunda än alla andra som beskriver hur de får krämpor. De säger att de e som kramp men för mig känns det annorlunda, och jag undrar om det är vanligt att känna så som jag känner? (Jag skriver hur det känns för mig i hemlig tilläggsinformation, så folk inte förstår vem jag är) Och hur ska jag göra för att få det att sluta? Jag tar värkmedicin men det hjälper inte så bra och jag har använt värmefilt men det gör så att det tar ännu mera sjukt Menstjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.08.2023
Hej,
Precis som du skriver så kan det variera ganska mycket från en tjej till en annan hur mensvärken känns. För vissa känns det som en molande värk nere i magen, medan det för andra kan kännas mer som en skarp smärta vid livmoderhalsen eller som smärta vid korsryggen eller ändtarmen i samband med toalettbesök. Så det som är "normal" mensväk för dig kan betyda någonting hela annat för någon annan.
Om man både har kraftig mensvärk och rikliga blödningar så kan det finnas anledning att kolla upp saken genom ett besök hos gynekolog för att utesluta t.ex. endometrios (ett tillstånd då livmoderslemhinnan förekommer också på andra ställen än i livmodern.) Men också om man inte hittar någonting som är "fel" så kan gynekologen/läkaren vid behov skriva ut receptbelagda värkmediciner som eventuellt skulle fungera bättre för dig.
Kram,
Tessi