Mens?
28.09.2023
Hej decibel! Jag har inte ennu fått min första mens, tror jag..? eller jag vet inte riktigt för just här om dagen så kände jag att det kliade ganska mycket där nere, och det gjorde lite ont att tex sitta på cykeln och det var allmänt lite ömt där nere. Sedan där en 23 tiden på kvällen gick jag på wc och så var det lite blod blandat med flygningarna i trosorna (alltså väldigt lite) , det kom också lite när jag torkade, men sen dushade jag och sen kom det inget mer varken då eller nästa dag eller dagen efter, men har dock haft extra mycket flytningar istället senaste dagarna. Så jag undrar vad det kan vara? kan det ha varit mensen eller kan det vara nått annat? mmmmmmm

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.09.2023
Hej,
Det är inte alltid så lätt att veta vad som är vad då man väntar på sin första mens. Det är inte alltid så att mensen direkt följer en helt tydlig cykel eller att den skulle vara i flera dagar och bestå av klart blod. Ibland kan det alltså vara så som du beskriver, att det börjar med blodblandade flytningar som pågår bara under en dag. Hela menscykeln är ett ganska invecklat system för kroppen att lära sig så man får försöka ha tålamod.
Det är inget specifikt tecken på mens att det skulle klia i underlivet, men smärtor kan man ha och det är väldigt individuellt var exakt de känns. Vissa känner smärtor inne i slidan medan andra känner den mer i magen, korsryggen eller vid ändtarmsöppningen. Det beror på att vi är lite olika byggda och att sammandragningarna/kramperna (som får slemhinnan att lossna i livmodern) påverkar musklerna olika hos olika personer.
Det enda du egentligen kan göra nu är att följa med. Anteckna gärna någonstans (i en kalender eller en app) vilken dag du hade blödningen så är det lättare att komma ihåg och att veta hur länge det tar innan du blöder nästa gång. Det är vanligt att mensen är oregelbunden i början så det finns ingen anledning till panik även om den inte börjar dyka upp regelbundet ännu.
Det är som sagt lite svårt att veta om detta var början på din mens eller om blodet t.ex. kom från något litet sår, men det vet du nog bättre själv om det finns någon risk att du skulle ha något sår i underlivet? Sådana uppstår ju inte av sig själv så då tror jag nog att du skulle veta om det. Och om du inte minns att du t.ex. skulle ha kliat dig eller gjort någonting annat som kunde ha orsakat någon skada så kan vi nog tänka oss att det var början på mensen. Alla upplever nog nån gång att det skulle klia och det behöver inte vara någonting som behöver behandlas på något sätt, men OM det skulle fortsätta så kan du skriva in pånytt så kan vi fundera vidare på det.
Annars är det bara att vänta och se. Var snäll med dig själv och kom ihåg att äta, sova och röra på dig lagom mycket så är din kropp glad.
Kram,
Tessi