Mens
08.12.2023
Hej jag fyllde 15 för några månader sen men jag har inte än fått min mens. Jag känner mig bara så utanför för alla mina vänner har den och alla i min ålder har den och jag känner mig ba så ensam ibland för min vänner kan prata om mensen och då kan jag inte relatera till saken på något sätt. Min mamma fick den när hon var 13 och min lillasyster(12) har till och med fått den! Tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.12.2023
Hej,
På basen av det du skriver i hemliga rutan så låter det troligt att det är orsaken till att din mens inte ännu börjat.
Kvinnokroppen är ganska bra på att ta hand om sig själv, och det att man får mens kan (förenklat) ses som ett tecken på att kroppen har de reserver som behövs för att en kvinna skulle klara av en graviditet och att fostret skulle utvecklas normalt om hon blev gravid. Det är också orsaken till att mensen kan upphöra om man t.ex. går ner i vikt mycket, om man tränar mycket eller om man utsätts för kraftig fysisk eller psykisk stress. Kroppen vill då försäkra sig om att kvinnan inte skulle bli gravid eftersom det inte finns de resurser som skulle behövas för att kvinnan och barnet skall må bra.
Så det att du inte har fått din mens innebär inte att någonting nödvändigtvis är "fel". Det är möjligt att din mens kommer att börja helt av sig själv, men det är också någonting som du kunde ta upp med din skolhälsovårdare så får hen gå igenom t.ex. dina levnadsvanor och se om det finns någonting du borde tänka på. Vid behov kan en läkartid bokas.
Kram,
Tessi