Mens
31.12.2023
Hej, mitt mens är alltid regelbundet, men på mens appen står det att ja måsta ha fått mitt mens för 5 dagar sen, det brukar alltid vara rätt så mitt mens är 5 dagar sen är det normalt? Frågar inte för att ja älskar mens och vill att he sku koma men de brukar alltid vara på tid. Jaja

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.01.2024
Hej,
Det är inte alls ovanligt att mensen är 5 dagar sen även om den annars brukar vara regelbunden. Det finns många olika saker som påverkar menscykeln och t.ex. någonting så "enkelt" som att man plötsligt ändrar dygnsrytm kan ha en stor inverkan, likaså det att man äter annorlunda, att man stressar mer eller att man anstränger sig mer än normalt. Det finns många processer som händer i kroppen specifikt medan man sover så det är ganska självklart att kroppen då kan bli förvirrad då man plötsligt inte får vila på den tid som den är van vid.
Mensappar är bra för att hålla reda på t.ex. hur regelbunden mensen är, men appen i sig vet ingenting om hur din situation ser ut så den kan inte veta vad som pågår i din kropp. Därför skall man aldrig lita på appar då det handlar t.ex. om prevention för graviditet.
Du behöver inte oroa dig. Det innebär inte att någonting är fel bara för att mensen är sen.
Kram,
Tessi