Mens
15.01.2024
Hej! (Svara gärna så fort som möjligt)
Jag har fått min mens igår (15 jan.). Jag har inget problem med det och jag har hittills inte ens kännt av det vilket är bra. Mitt problem är att jag inte vet hur jag ska säga det. Liksom det känns bara konstigt att gå fram och bara "hej mamma jag har fått mens." Jag skulle liksom vilja göra det på ett annat sätt utan att mina syskon hör det (hälst så fort som möjligt). Har ni tips? Randomtjejj
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
17.01.2024
Hej!
Vad skönt att det inte har varit några problem och att allt går bra. Du ställer en viktig och bra fråga. Det är säkert väldigt många människor som undrar precis samma sak som du. Hur berättar man för sina föräldrar att man har fått mens? Det är kanske inte alltid så lätt. Det kan kännas både pinsamt och jobbigt. Man kanske inte vet hur man ska säga det, hur föräldern kommer att reagera och man kanske oroar sig för att dom ska berätta det för någon annan. Det är helt normalt att oroa sig och det är helt förståeligt att det känns lite pinsamt även om det egentligen inte är det.
Kom ihåg att din mamma också varit en ung tjej. Också hon har fått sin mens och funderat på samma sak som du. Säkert har hon också känt att det varit både jobbigt och pinsamt och inte vetat vad hon ska ta sig till eller hur hon ska berätta för sin mamma (din mormor) att hon fått sin mens. När du tänker lite på det en stund kanske det får dig att känna dig lite lugnare och tryggare. När vi väl inser att våra mammor gått igenom samma saker som vi är det lite lättare att lita på dom och våga berätta om känsliga saker. Dom förstår nog oftast.
Du kan säga till din mamma att du behöver prata med henne ifred. Om du inte vill säga det rakt ut kan du skicka ett meddelande där du skriver: "Säg inte till någon men jag behöver prata med dig om en sak ifred och jag vill inte att mina syskon hör". Hon kommer antagligen gissa lite vad som är på gång. Du kan sedan helt lugnt bara säga att du fått din mens och att du inte vill att någon annan än hon ska veta om det i nuläget. Hon kommer helt säkert att förstå. Du kan även skicka det i ett meddelande till henne. Du kan skriva t.ex. "Bara så du vet har jag fått mens, allt är okej men jag vill inte att någon annan ska veta det". Om hon sedan vill prata mer om saken tar hon dig säkert till sidan så att ni kan diskutera det, men hon förstår nog helt säkert att du vill hålla det här mellan er två. Kom ihåg att hon gått igenom samma sak som du.
Det är viktigt att ni kan prata om saken så att hon kan hjälpa och stöda dig på bästa sätt samt ge dig tips om olika saker vad gäller mens, användning av mensskydd, hygien och andra tips och info som kan vara bra att känna till. Tjejer och kvinnor behöver prata om mens med varandra eftersom det finns så mycket att lära sig om hur man ska sköta sin mens och hur den egna kroppen fungerar. Därför är det bra om du kan prata med din mamma om saken. Hon har skött sin mens i många år så hon vet hur det fungerar och hon kan vara ett fantastiskt stöd för dig.
Jag förstår att det kan kännas jobbigt men att få sin mens är det mest naturliga i hela världen och inte något konstigt alls. Din mamma kommer säkert uppskatta att du pratar med henne och hon vill säkert inget hellre än att få hjälpa dig.
Kram och lycka till!
Rosanna