Mens
21.01.2024
Jag fick min mens lite mer än en vecka sedan och den varade i endast 2 dagar. Den första dagen hade jag som tur ett troskydd i eftersom jag brukar ha så mycket flytningar, men sedan efter skolan märkte jag att hela skyddet var fullt Med röd/brun blod. Det luktade hemskt och jag hade lite värk. Nästa dag blödde jag inte så mycket och hade lite värk och så. Efter det har inte jag haft min mens eller nån färg i mina flytningar alls. Är detta normalt? Att blöda endast två dagar? Det är ju första gången men ändå.. orolig! Hejj

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.01.2024
Hej,
Det låter helt normalt. Då man talar om att mensen kan vara oregelbunden så kan det också betyda just detta, att det kan variera hur mycket man blöder, hur länge man blöder och vilken färg blodet har. Så det att man brukar säga att mensen pågår i 5 dagar är mer ett medeltal. Med tiden kommer det att bli lättare att förutse vad som är "normalt" just för dig, men också som vuxen kan mensen förvåna en genom att plötsligt bete sig helt annorlunda, och det innebär inte att någonting skulle vara fel.
Det är ganska vanligt om man blöder mindre att det blod som kommer ut har en starkare lukt och att det är mörkare. Bara lukten försvinner då mensen har upphört så är det helt normalt.
Kram,
tessi