Mens
17.03.2024
Jag har haft min mens nu över ett år men de e ännu väldigt oregelbunden och ibland kan jag bara blöda i några dagar o ibland i över en vecka. Ibland blöder jag mycket men ibland väldigt lite. Är det normalt? Rödlök

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.03.2024
Hej,
Ja, det låter helt normalt.
Det att mensen är oregelbunden kan betyda flera olika saker. Det kan innebära att man precis som i ditt fall ibland blöder bara tre dagar och ibland sju, men det kan också innebära att mensen kan komma tidigare eller senare än den "borde", eller att man vissa gånger blöder mera och andra gånger mindre. Och allt detta är helt normalt. Med tiden brukar mensen bli mer förutsägbar men det är ett komplicerat system som kroppen skall lära sig så det är helt normalt att det tar lite tid. Anteckna gärna i en kalender eller i en mens-app så kan det vara lättare att komma ihåg från en gång till en annan hur mensen har fungerat, och då kan det vara lättare att se mönster i det.
Kram,
Tessi