mens
18.03.2024
hej! jag fick mitt första mens kanske ett år sedan och jag har inte fått min andra sedan det, borde jag fara till en doktor eller är det normalt? :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.03.2024
Hej,
Ibland kan det vara precis som i ditt fall, att mensen dyker upp en gång och sedan kan det vara en lång paus innan den dyker upp nästa gång. Det att det tar så lång tid som ett år är kanske inte så vanligt, men det är inte heller onormalt och med tanke på din ålder så är det inte alls konstigt fast mensen inte har kommit igång ännu. Försök att leva regelbundet, ät, sov och rör på dig lagom mycket så tror jag nog att mensen kommer att dyka upp igen då kroppen är redo för det. Med andra ord är det ingenting du behöver vara orolig över.
Kram,
Tessi