mens
10.03.2014
hej jag är en 13 årig tjej och jag har haft flytningar i över 2 år och det senaste halv året har jag haft jätte mycket flytningar orolig över när mensen kommer? ja fyller 14 snart problem

Ungdomsinformatören Liselott svarar
12.03.2014
Hej problem!
Ne, inga problem :) Din mens kommer nog när det är uttänkt och förprogrammerat av dina gener att du ska få den. Man kan inte skynda på det och man kan inte förutspå när mensen kommer att komma. Vita flytningar är ett första tecken på att kroppen börjat på med puberteten så att mensen så smångingom är på kommande - men det kan ta allt från ett par månader till ett par år, till och med mer utan att något behöver vara fel för det. Du är varken sen eller tidig nu, så det är nog bara att stoppa en binda i väskan för säkerhets skull och ha tålamod. Var också beredd på att den knappast blir regelbunden på en gång utan kan hoppa över lite i början, till och med flera månader, och kan ta flera år på sig att bli någorlunda regelbunden. Det är också vanligt att första mensen bara visar sig som lite brunröda flytningar och kommer igång "ordentligt" först kanske nästa månad eller månaden därpå - eller ett halvår senare. Det är också bra att du redan nu tar reda på en massa om mens. Ni har säkert talat en del om det i skolan, men vi har tex bra sidor om Mens här på Decibel och så är det också bra att surfa igenom frågor&svar under den här kategorin av Våga fråga! :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott