Mens efter sex?
26.12.2013
Hej. Jag hade mitt första samlag med min underbara pojkvän för fyra dagar sedan. Jag har hört att de kan vara vanligt att man kan börja blöda litet efter första gången, så jag blev inte speciellt orolig då jag hittade lite blod i trosan efteråt. Men jag har blött litet varje dag sedan dess, och jag har börjat misstänka att de är min mens som kommer. Men det som är väldigt konstigt är att jag just har haft min mens! Den borde först komma om 3 veckor! Jag har för det mesta en regelbunden periodscykel. Och om det är så att det skulle vara min mens så vore det ganska ovanligt för mig att blöda så här litet dom första dagarna. Är det här något jag behöver vara orolig över? Att om det är min mens kommer så här tidigt? Eller är det något annat? Snälla svara så fort som möjligt! mixern

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
27.12.2013
Hej, vi har satt din fråga vidare till en av våra hälsovårdare och sätter in svaret här under så fort vi får det.
Man kan ha lite blödning efter sex, men det låter lite märkligt att det skulle hålla i sig i flera dagar. Men jag tror inte att det är något farligt eftersom du inte skriver om några andra besvär.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Här kom svaret:
Hej.Jag tror inte att det är din mens som har börjat, eftersom du skriver att du vanligtvis är regelbunden. Jag tror att blödningen beror på att slemhinnan i slidan, slidkransen (det man förr kallade för mödomshinnan) töjdes ut under samlaget och fick små bristningar som blöder. De läks av sig själv och du behöver inte göra någonting åt dem. Det kan hända att de börjar blöda igen efter nästa samlag, men vanligen brukar blödningarna upphöra efter de första samlagen. Om du får ont i magen eller om blödningen inte upphör bör du kontakta läkare, men just nu tror jag inte att det finns någon anledning för dig att bekymra dig, det är bara att slappna av och följa med situationen.
Hälsningar
Tessi