Mens eller...?!?
19.12.2023
Jag har haft mens i en veckaa nu men jag har inte fått mensvärk är det konstigt? den här mensen är röd (of course liksom) men är mer gele-aktig typ. det känns som röda flytningar men vet inte. är detta normalt?
Person som skäms

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.12.2023
Hej,
Mensen kan variera väldigt mycket från en gång till en annan på alla sätt, både då det gäller mensvärken, hur mycket man blöder, hur länge man blöder och vilken färg eller konsistens blodet har. Det att det varierar beror på att din kropp lever, och att dina hormoner hela tiden påverkas av allting annat vi gör - vilket i sin tur påverkar menscykeln.
Så det är ingenting konstigt med att du inte hade mensvärk denna gång, trots att du kanske annars brukar ha det. Det kan hända att du har värk "som vanligt" nästa gång, men det kan också hända att du inte har det.
Det är inte heller ovanligt eller oroväckande även om blodet är ljusare och mer gelé-aktigt än det brukar vara. Mensblodet består dels av blod men också av delar av slemhinna och av slem, så konsistensen och färgen kan variera från rött till brunt eller nästan svart beroende på vad blödningen består av.
Det du skriver låter med andra ord helt normalt så du behöver inte oroa dig.
Kram,
Tessi